De Camino

Zaterdag, 12 juni, 2021

Geschreven door: Anya Niewierra
Artikel door: Guido Goedgezelschap

Niewierra: originaliteit is haar troefkaart

[Recensie] De Camino, weet zij andermaal haar lezers mee te zuigen in een spannend verhaal. Zij heeft er geen enkele moeite mee om de gruwelen van de Bosnische Oorlog (1990-1995) annex genocide (140.000 mensen lieten het leven) te verweven in het huidige leven van Lotte, het hoofdpersonage: meesterlijk.

Samen met haar zonen Stefan en Joran is Lotte in Bosnië-Herzegovina om de as van haar echtgenoot, Emil Jukic te verstrooien op zijn geboorteplaats. Hij pleegde een jaar eerder zelfmoord tijdens het lopen van De Camino, een zware pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Lotte stelt zich ernstige vragen bij de onwaarschijnlijke dood van haar man. Was Emil wel de man waarvoor hij zich uitgaf? Welke omstandigheden hebben meegespeeld bij zijn onverwachte dood?

Vreemde, onrustwekkende gebeurtenissen

Lotte besluit om dezelfde tocht maken als Emil. Zij hoopt zo het antwoord te vinden op alle vragen die zich in haar hoofd opstapelen. Tijdens haar moeilijke onderneming wordt Lotte geconfronteerd met vreemde, onrustwekkende gebeurtenissen. Ziet zij spoken of is alles toch niet zo toevallig als ze denkt?

Het overheersende thema in dit boek is de Balkanoorlog en de gevolgen, een complex onderwerp waarover de auteur meer dan veertig boeken heeft gelezen. Wanneer president Tito, van Joegoslavië in 1980 overlijdt brokkelt het land af, een burgeroorlog is onafwendbaar. Drie kameraden, opgegroeid onder het bewind van Tito, komen in een vreselijk militair conflict terecht. Wat was de rol van de drie kameraden in die waanzinnige oorlog en welke invloed had dat Balkanconflict op het leven van Lotte en haar echtgenoot?

De manier waarop zij deze gebeurtenissen heeft gekoppeld aan het leven van een Nederlandse vrouw en daarbij ook nog een pelgrimstocht naar Compostella integreert in het verhaal, is werkelijk uniek. De auteur heeft er naar gestreefd om geen geschiedkundige fouten te maken. Is het dan een geschiedenisboek? Neen. Is het een thriller pur sang? Neen. Het is de mix van beiden die De Camino een internationale uitstraling geven.

De gruwel op de Balkan

Wat altijd terugkomt in het werk van Anya: de zeer nauwkeurige en gedetailleerde tijds- en plaatsaanduiding. De natuur speelt een hoofdrol. Zelfs het weer is belangrijk. Een belangrijk gegeven omdat je altijd weet waar het verhaal zich afspeelt en met welke personages je te maken hebt. Personages die perfect gekarakteriseerd zijn en in de juiste setting geplaatst. In dit geval zijn dat twee totaal verschillende items: de prachtige uitzichten, de rust tijdens het lopen van de Camino en daar lijnrecht tegenover de gruwel op de Balkan waar men het land en elkaar aan flarden schiet. Veertig boeken over de Balkanoorlog en zelf de camino lopen: het zijn waardevolle, maar zware inspanningen gebleken, verhalen waar je niet direct vrolijk van wordt, om een geloofwaardig boek te schrijven.

Dit hele, aangrijpende en diepgaand verhaal is geschreven in een correcte taal, korte en gedetailleerde plaatsbeschrijvingen waarin je als lezer nooit de pedalen verliest (of in dit geval: nooit de juiste weg kwijtraakt). Wat ik persoonlijk zeer fijn vindt: de motto’s die de auteur vaak gebruikt bij het begin van een hoofdstuk.

“Misschien is het leven niet meer dan een lange voorbereiding op het verlaten ervan.”
(John Banville, Iers schrijver (1945). (Dag1)

Heeft Anya Niewierra met De Camino zichzelf overtroffen? Ik denk dat we nog niet alles gezien hebben van haar. De drie vorige boeken waren stuk voor stuk uniek en origineel wat betreft het thema. Dat is haar grote sterkte. Een dikke pluim voor alle research die voorafgegaan is aan het schrijven. Eens te meer bewijst Anya Nieuwierra dat zij aan de top staat als Nederlandstalige auteur van literaire thrillers. Wie weet hoe zij zich bij een volgende gelegenheid weer zal overtreffen.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles