De checklist

Vrijdag, 18 februari, 2022

Geschreven door: Sophia Money-Coutts
Artikel door: Lilian Retel

Heerlijk zoete feelgood!

[Recensie] Florence is 32, werkt in een boekwinkel, telt dwangmatig traptreden en is vrijgezel. Vooral dit laatste vindt haar stiefmoeder verschrikkelijk en zij stuurt Florence naar een liefdescoach, welke haar aan de man moet helpen. Bij deze liefdescoach moet Florence een lijst opstellen met punten waar haar ideale man aan moet voldoen zodat de kosmos deze man kan bezorgen. Sceptisch schrijft Florence wat dingen op; hij moet van katten houden, hij moet lezen en hij mag absoluut niet saai zijn. Wanneer een paar dagen later een man de boekhandel instapt die Florence later mee uitvraagt, lijkt het alsof alle wensen uitgekomen zijn. Rory is knap, ambitieus, heel sensueel maar stiekem ook een beetje vreemd. Op papier is hij de ideale man, maar is hij dat in het echt ook?

De checklist is geschreven vanuit het ik-perspectief waarbij we constant Florence volgen. Het perspectief leest heel prettig en we leren Florence kennen als een leuke vrouw die een beetje een dwangneuroot is. Dit is echter op een goede manier omschreven waardoor het, vermoed ik, niet direct een trigger is als je zelf dwangmatig bent. Hoewel er voor dit perspectief is gekozen leer je de andere personages ook goed kennen. De meeste hiervan zijn hilarisch, sommige halen het bloed onder mijn nagels vandaan en andere personages zou ik graag adopteren in mijn eigen vriendengroep. Dit heeft de auteur dus perfect gedaan. Het feit dat dit verhaal zich grotendeels afspeelt in een boekenwinkel is natuurlijk een groot pluspunt en ook zal het personage van Florentine voor veel lezers herkenbaar zijn.

De schrijfstijl is vlot. Er worden weinig moeilijke woorden gebruikt en de zinnen lopen prettig in elkaar over. Er is een goede balans tussen beschrijvingen, gedachten en dialogen. Alleen de hoofdstukken zijn onwijs lang, daar moet je van houden. Er zijn echter wel regelmatig tijdsprongen in de hoofdstukken welke duidelijk worden aangegeven middels nieuwe alinea’s.

Dit boek valt onder het genre feelgood, dat is de perfecte omschrijving. Er worden serieuze onderwerpen aangekaart, zoals het dwangmatig tellen, maar er zit ook heel veel humor in. Daarnaast is de seks ook goed vertegenwoordigd. Dit laat Money-Coutts op een redelijk gedetailleerd niveau terugkomen maar zonder dat het vulgair wordt. Tevens komt ook in deze scènes duidelijk de humor weer terug. Hoewel bij feelgood de verhaallijn vaak voorspelbaar is, heeft De checklist mij nog wel weten te verrassen. De vermoedens die ik had waren grotendeels correct maar de details had ik niet voorzien.

De humor, gecombineerd met het leuke hoofdpersonage hebben mij laten genieten van het verhaal. De voorspelbaarheid hoort bij het genre, net als de zoetsappigheden. Dat de auteur er op een goede manier nog wat serieuze onderwerpen in heeft gestopt en de fijne schrijfstijl hebben ervoor gezorgd dat ik dit boek in een ruk heb uitgelezen. Voor mij daarom een welverdiende 4 sterren!