De chocolade bar

Zaterdag, 30 april, 2022

Geschreven door: Anne-Marij de Koning
Artikel door: Marlies van Bee

Een lekkere chocolade bar maak je zelf

[Recensie] Er zijn maar weinig mensen die er niet van houden: chocolade. Je kan het in allerlei vormen eten. In cakes, als drankje, in en op een taart, maar natuurlijk ook als een chocoladereep. In het nieuwste boek De chocolade bar van Anne-Marij de Koning zijn 35 recepten verzameld om zelf je eigen chocolade bar te maken.

Door de titel van het boek, De chocolade bar, was ik in de veronderstelling dat het boek enkel zou bestaan uit recepten voor het maken van je eigen chocoladereep. Je weet wel, zo’n platte plakkaat chocolade die er inmiddels in allerlei smaken zijn. Niets is minder waar, want in dit boek krijgen we ook recepten voor klassieke candybars (o.a. Twix, Bounty, Kit Kat), ganache- en fudgerepen.

Het boek begint met een korte uiteenzetting van de vier soorten chocolade die er zijn: puur, melk, wit en de recentste soort ruby. Elke soort krijgt aanbevelingen voor smaakcombinaties en hoe de chocolade soorten getempereerd dienen te worden. Anne-Marij benoemt dat het temperen van chocolade voor veel mensen een drempel is om met chocolade te werken. Het boek zou mogelijk nog beter zijn als er af en toe stap-voor-stapfoto’s toegevoegd waren, bijvoorbeeld hoe er chocolade getempereerd moet worden of hoe fruit gedroogd moet worden (om het later in een reep te verwerken). Zeker voor de onervaren thuisbakker is het wellicht wat overweldigend om daadwerkelijk aan de slag te gaan met chocolade.

Naast repen die gebaseerd zijn op klassieke recepten, zoals een appeltaartreep, schwarzwalder kirschreep en browniereep, zien we ook originele smaakcombinaties. Denk bijvoorbeeld aan zachte melkchocolade met earl grey en shortbreadbodem of pure chocolade met gesuikerde bacon en vijg. Dit maakt dat het een toegankelijk, maar ook interessant boek is voor eenieder die gek is op chocolade want de recepten zijn goed te doen.

Geschiedenis Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

De chocolade bar