‘De Cock en de levende dode‘

Woensdag, 12 februari, 2020

Geschreven door: Baantjer, Peter Römer
Artikel door: Perfecte Buren

Vlakbij de Stopera wordt het lichaam van een man uit de Amstel gevist. Het blijkt te gaan om de Russische danser Miki Novikov, geen onbekende in Amsterdam. Hij was in de stad om een beroemd balletgezelschap te begeleiden. Destijds was Miki een erg getalenteerde danser in het Nationaal Ballet, doch zijn verleden speelde hem steeds meer parten. Tien jaar geleden is hij dan ook plots teruggekeerd naar Rusland. Hoe meer De Cock en Vledder zich verdiepen in deze moordzaak, hoe meer demonen uit Miki’s verleden er opduiken.

De Cock en de levende dode is het vijfentachtigste deel in de succesvolle Baantjer-serie, dat ook gekend is van de gelijknamige TV-reeks. Centraal staan rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder die verbonden zijn aan het bureau Warmoesstraat in Amsterdam. Het is het zesde boek waar Peter Römer zelf het scenario voor schreef.

De Cock met cee-oo-cee-kaa. Zo stelt rechercheur De Cock zich telkens voor. Het is een vaste gewoonte die ook in dit nieuwste deel wordt gehanteerd. Net als de vorige boeken, ook toen ze nog door Appie Baantjer werden geschreven, verloopt de plot in dit verhaal volgens vergelijkbaar stramien. In het huidige verhaal wordt er een waterlijk gevonden, waarbij De Cock en zijn assistent Vledder op zoek gaan naar de dader. Er zijn veel verdachten, en het onderzoek verloopt stroef tot De Cock plots een ingeving krijgt. Op een gedurfde manier probeert De Cock de dader in de val te laten lopen. Als lezer heb je soms een idee van wie het kan zijn, maar vaak is de ontknoping en motief toch nog een verrassing. En op het einde is er de traditionele afsluiting en overlopen van de zaak bij De Cock thuis, dit keer met commissaris Buitendam erbij.

Na zoveel boeken verhoogt de kans dat een serie te eentonig begint te worden. Dat is bij Baantjer absoluut niet het geval. Peter Römer levert goed werk in het verder zetten met de serie, en de nieuwe verhalen zijn telkens erg spannend. Het behouden van bepaalde tradities maakt de reeks alleen maar beter en herkenbaarder voor de lezers.

Foodlog

Hoewel de personages al erg lang meegaan, blijven ze ook nu nog hun authenticiteit behouden. Vooral in de onderlinge dialogen komt dit goed tot uiting. Zoals de verhouding tussen De Cock en commissaris Buitendam, waarbij het steevast eindigt met de woorden: “Eruit, De Cock!”. Daarnaast houdt De Cock wel van een glaasje cognac, thuis of in het café van Lowietje. Het vaste café waar De Cock en Vledder naar toe gaan, vooral als het onderzoek even vastloopt.

Ikzelf heb vroeger alle afleveringen van de tv-serie Baantjer gezien, waardoor ik bij ieder boek dat ik lees, de televisiepersonages voor mijn ogen zie. De Cock als Piet Römer, Vledder als Victor Reinier,… Ook nu met boek vijfentachtig, dat een verhaal heeft die los van de reeks staat, zijn de personages zo uitgewerkt dat je het net als op tv zo voor je ziet. En bij iedere herkenbare uitspraak verschijnt er een lach op mijn gezicht.

Wie De Cock en de levende dode koopt, krijgt er nog een leuk extraatje bij, namelijk een Baantjer kwartetspel. Altijd tof om na afloop van het boek nog wat verhaal nog wat langer in de sfeer te blijven met een spelletje. En het is sowieso iets wat een echte fan zeker waardeert.

Bij ieder boek van Baantjer dat verschijnt, ben ik altijd nieuwsgierig naar het nieuwe deel. Natuurlijk vind ik het ene verhaal beter dan het andere, zoals ook bij andere reeksen zo is. Dit vijfentachtigste deel, De Cock en de levende dode, vond ik wel goed qua verhaallijn. Ik ben niet echt thuis in de balletwereld, maar ik vond het thema wel intrigerend om er een moordverhaal in te verwerken. Zoals steeds las het verhaal heel vlot, en had ik het al snel uit. Het is een aangename afwisseling met de andere boeken die ik lees. Inmiddels ligt ook het pas verschenen zesentachtigste deel op mij te wachten, De Cock en kermis in de hel, en ik al heel benieuwd ben naar de nieuwste verhaallijn over de bekende rechercheur. De Cock en de levende dode krijgt in ieder geval al een mooie 3,5 sterren van mij.

Severine

Baantjer: De Cock en een dodelijk spel

Een meesterstuk