De Cock en moord op stand

Dinsdag, 22 maart, 2022

Geschreven door: Baantjer
Artikel door: Severine Lefebre

Moord met een frisse wind

[Recensie] In het Paleis op de Dam wordt het lijk van een jongeman aangetroffen. De Cock is met het onderzoek belast en staat meteen voor een raadsel. Er zijn meer vragen dan antwoorden. Dan wordt De Cock belast met een nieuwe moordzaak: Tjerk Somers wordt dood aangetroffen in zijn boekenwinkel. Staan beide zaken los van elkaar of is er toch een verband?

Met De Cock en moord op stand is de populaire serie over de Amsterdamse rechercheur De Cock (met cee-oo-cee-kaa) toe aan zijn negentigste boek. Tegelijk is dit het twintigste boek van de hand van Peter Römer, die de pen overnam van Appie Baantjer na diens dood. Ook nu weer kunnen we genieten van een spannend detectiveverhaal.

Op een ijskoude dag worden rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder opgeroepen om naar het Paleis te gaan. Daar aangekomen treffen ze de vermoorde jonkheer Hugo van Coevorden aan. Hij is doodgestoken op klaarlichte dag. Hiermee start voor beide rechercheurs hun zoektocht naar de dader. Als lezer volg je De Cock en co. op de voet en speur je mee naar de moordenaar. Door de weinige aanwijzingen loopt het team al snel vast. De frustratie die er hierdoor heerst, is duidelijk voelbaar. Maar ook teleurstelling. Zou dit een zaak worden die ze niet opgelost krijgen?

Al vanaf de eerste bladzijde zit je direct in het verhaal. Je voelt de sfeer in het politiebureau zo omslaan wanneer de melding van de moord binnenkomt. En als vanouds is dat de start van het moordonderzoek. De spanning wordt vlotjes opgebouwd. Dat moet ook gezien de lengte van het boek. Er zijn meerdere pieken, maar de spanning stijgt vooral op het moment dat er een tweede moord wordt gepleegd. Is er een verband? Dat moet De Cock zien uit te vissen.

Ons Amsterdam

De plot is een typisch De Cock-verhaal met alle klassieke elementen erin: één of meerdere moorden, een moeizaam onderzoek, de spannende verhaallijn,… Herkenbaar dus, en toch blijven de verhalen boeien. De nieuwe avonturen vervelen niet, ze zijn nog even sterk als de allereerste boeken uit de reeks. Al zit er hier en daar uiteraard ook een minder boek tussen, zoals het vorige deel De Cock en de eenzame dood.

Intussen is het tijd voor een kleine verandering. Het team van De Cock krijgt er namelijk een nieuwe collega bij. Al is het eerder voorspelbaar dan verrassend wie dit is. Toch voor hen die de vorige vier boeken lazen. Hoewel de serie het vooral moet hebben van zijn authenticiteit, is deze verandering zeker een meerwaarde. Het personage heeft intussen al een mooie groei meegemaakt, en zorgt voor een frisse wind binnen het team.

Peter Römer heeft een eenvoudige en toegankelijke schrijfstijl, die aanleunt bij zijn eerdere boeken in de serie. Het blijft een kunst om een volledig verhaal in een beknopt aantal pagina’s te stoppen, met daarbij een boeiend plot. Geen complexe verhaallijn of moeilijke woorden, maar gewoon een verhaal dat vlot leest en je op een avond uit hebt. Met natuurlijk de nodige spanning en hier en daar een vleugje humor.

Bij de eerste druk van dit boek zit overigens nog een extra verhaal: De Cock en moord als verlossing. Het gaat om een onafgewerkt manuscript van Appie Baantjer dat onlangs is teruggevonden. Het dunne boekje stopt dan ook halverwege een hoofdstuk. Uitgeverij De Fontein heeft hieraan een schrijfwedstrijd gekoppeld, waarbij het dit keer aan de lezers is om een spannende ontknoping te verzinnen.

Het blijft telkens genieten wanneer ik een De Cock-boek lees. Ook De Cock en moord op stand is weer een fijn verhaal dat goed ineen zit. Daarmee gaat de serie terug de goede kant op, na het dipje van deel negenentachtig. Al vind ik persoonlijk De Cock en de schim uit het verleden en De Cock en de schaduw van de dood nog steeds een tandje beter. Ik kijk in ieder geval alweer uit naar het volgende boek. Intussen geniet ik van de herhalingen van de tv-serie Baantjer. De ideale manier om me nog meer in te leven in de personages. Ik geef De Cock en moord op stand drie sterren.

Baantjer 92 - De Cock en de ongehoorde moord

Baantjer 91 - De Cock en een dodelijk spel

Baantjer 90 - De Cock en moord op stand