De dag dat de zee weg was

Zaterdag, 4 mei, 2019

Geschreven door: Awee Prins
Artikel door: Rita Pontororing

De kurkentrekker heeft het gedaan

Vijf vertellingen met dieren in de hoofdrol, geschreven door filosoof Awee Prins, zijn eerste kinderboek. De illustraties zijn van kinderboekenillustrator Thé Tjong-Khing.

[Recensie] Op de cover staat Kees de Garnaal samen met benauwde vissen afgebeeld. Het is Kees, die in het titelverhaal De dag dat de zee weg was, op zoek gaat naar de oorzaak. En natuurlijk het probleem wil oplossen. Al heel snel geeft hij heel subtiel een stukje wijsheid weg. Hij heeft een nachtmerrie gehad, maar… “Wat kan dromenland een rotland zijn. Maar ik ga niet tobben”. Ook worden er op een grappige manier verklaringen gegeven, wolken die blij zijn met post, waarom de zon geen post leest. Een verrassend verhaal, met spanning opgebouwd. En bovenal grappig. De illustratie van Thé Tjong-Khing op het eind van het verhaal past er helemaal bij.

In het tweede verhaal Een beer kan de was doen wordt net als in het hele boekje, veel met taal gespeeld. Maar in dit verhaal lijkt het alsof Awee Prins hierin blijft steken. Er worden weliswaar op een grappige manier vragen gesteld bij de dierennamen, “Maken regenwormen regen?”. Maar woordspelingen zijn leuk als het er niet duimendik bovenop ligt. Het lijkt alsof er een verhaallijn om de woordspelingen heen is geschreven. Wijsbeer beredeneert de situatie als ‘wijze’ beer en bedenkt een oplossing. Het doet wat kunstmatig aan.

Die vloeiende verhaallijnen zijn weer terug te vinden in Knorremans met zijn modderverslaving. Ouders die door een list zoon Knorremans van zijn verslaving afhelpen. De belevenissen van Slimme Hans die door zijn slimheid gevaarlijke paden kan nemen. En Diertje wisselen, konijn wil olifant zijn. Een vertederend verhaal met vader olifant die zijn zoon steunt in zijn wens om konijn te zijn.

Vijf verhalen die grappig zijn, de een wat meer dan de ander. Waar licht absurde situaties in voorkomen. Waar de illustraties het verhaal ondersteunen. Waar de illustraties het verhaal kunnen vertellen. En waar heel veel aanleiding is om samen over te praten. Een waar kinderboek: samen lachen, samen erover praten. Samen filosoferen?

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Uit Verveling

De dag dat de zee weg was