De dieetmythe

Maandag, 11 juli, 2022

Geschreven door: Tim Spector
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De echte wetenschap achter wat we eten

[Recensie] Tim Spector kennen we al van zijn boek Ingelepeld waarin hij de vloer aanveegt met veelvoorkomende voedingsmythes. Nog veel spannender is zijn nieuwste boek De dieetmythe waarin hij ons deelgenoot maakt van baanbrekende onderzoeken op het gebied van microben en de invloed van onze darmen op een goede gezondheid en gewichtsverlies. Tim Spector staat aan het hoofd van een groot onderzoeksteam verbonden aan King’s College in Londen. Hij en zijn team werken ook nauw samen met grote laboratoria in andere delen van de wereld en gezamenlijk ontdekken ze in snel tempo belangrijke zaken die te maken hebben met de toename van obesitas en de impact van voedsel op onze darmen, ons lichaam en onze gezondheid.

Tim Spector maakt, op basis van de uitkomst van grote onderzoeken, korte metten met alle vormen van diëten. Het werkt niet en het werkt zelfs averechts. Ondanks het feit dat veel mensen dat weten blijven diëten als koolhydraatarm en keto een ongekend populair verdienmodel.
Tim is een voorstander van de mediterrane manier van eten en, bijzonder genoeg, van het overslaan van maaltijden als bijvoorbeeld het ontbijt. En als je dan toch ontbijt dan krijg je tips wat je het best zou kunnen kiezen. Regelmatig korte periodes vasten lijkt een goede stap. Ook breekt hij een lans voor het eten van echt eten (dus onbewerkt) zoals ook Michael Pollan doet in het boek Een pleidooi voor echt eten.

Maar dat is natuurlijk lang niet alles. De vele interessante onderzoeken die ze doen richten zich op de werking van microben in onze darmen. We kennen ze allemaal wel, de mensen die alles kunnen eten wat ze willen en nooit een gram aankomen. Hebben die andere microben in hun darmen dan mensen die worstelen met hun gewicht? Het antwoord is ja en dat levert natuurlijk perspectieven om het obesitasprobleem aan te pakken. Er worden heel veel onderzoeken gedaan met eeneiige tweelingen. En ook met dieren. Dat laatste zullen niet alle lezers aangenaam vinden maar tegelijk wordt ook wel duidelijk gemaakt hoe belangrijk de uitkomsten kunnen zijn voor onze eigen gezondheid.

Want de insteek van het boek is niet zozeer het verliezen van gewicht maar het eten van gezond eten en de invloed daarvan op je darmen en je lijf. Tim Spector deinst er ook niet voor terug om zichzelf aan bijzondere experimenten bloot te stellen. Hij beschrijft alle vrij technische zaken zo helder en duidelijk dat de lezer zonder wetenschappelijke kennis alle informatie prima kan volgen. Maar ook zijn gevoel voor humor speelt een belangrijke rol in het boek en biedt de nodige ontspanning tussen alle interessante, serieuze informatie door. We lezen over energie en calorieën en over verschillende vetten. Dierlijke en niet-dierlijke eiwitten. Koolhydraten en suiker. Zoetstoffen en conserveermiddelen. Antibiotica, noten en probiotica. En allemaal hebben ze een andere uitwerking op onze darmen en dat is ook bij iedereen verschillend.

Het kan niet anders of de uitkomsten van al deze en toekomstige onderzoeken gaan een grote rol spelen in de bestrijding van ziektes en gewichtsproblemen. Je ontkomt er als lezer nu al niet aan om te gaan letten op de reactie van je lijf en je darmen op alles wat je eet. Ongetwijfeld zullen er lezers zijn die denken “heb je weer iemand die het allemaal zo goed weet”. Maar vergeet niet dat Tim Spector een wetenschapper is die alle onderzoeken goed onderbouwt en vaak verwijst naar andere studies en onderzoeken die dezelfde uitkomsten laten zien.

Het is geen boek om in een adem uit te lezen alhoewel je als geïnteresseerde lezer die neiging wel zal hebben. Maar daarvoor bevat het te veel informatie waar je toch vaak even over na moet denken. Tim Spector breekt een lans voor intermitted fasting, het gezonde mediterrane dieet (dat geen dieet is) en vooral voor het gebruik van apps die je van alles vertellen over je manier van leven. Volgens hem kunnen we over een aantal jaren niet meer zonder.

Uitermate boeiend leesvoer.