De dochter van de lichtwachter

Zaterdag, 27 maart, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Paula van Mourik

[Recensie] De dochter van de lichtwachter is een boeiende roman die zich afspeelt aan het begin van de vorige eeuw. Hoofdpersoon is de eenentwintig jarige Betsy de Feiter. Samen met haar ouders en haar drie zussen woont ze in een klein huisje aan de voet van de vuurtoren van Haamstede alwaar vader De Feiter één van de lichtwachters is. Het leven is zwaar, het gezin heeft niet veel geld. Bovendien is het in de omringende landen oorlog waardoor veel levensmiddelen op de bon zijn. De oudste zus van Betsy, Annie, heeft in het geniep omgang met Job, een jongeman die het niet zo nauw neemt met goed en kwaad en smokkelt waar hij maar kan. Alhoewel ze behoorlijk verliefd op Job is, ziet ze een armoedig leven met hem niet zitten. Veel liever legt ze het aan met Korstiaan van der Klooster. Maar wat Annie niet weet is dat Betsy in stilte verliefd is op Kors. Lijdzaam moet Betsy toekijken hoe haar zus het hart van Kors probeert te veroveren.

Gerda van Wageningen (1946) is een Nederlandse schrijfster van romantische en historische romans. Kenmerkend voor deze auteur is dat zij altijd veel onderzoek doet naar de geschiedenis en vooral het leven van alledag zoals zich dat vroeger afspeelde. Dat is ook duidelijk merkbaar in De dochter van de lichtwachter. Al in het eerste hoofdstuk valt op dat het leven in die jaren niet gemakkelijk was. Ook niet voor een boerenzoon als Kors. Hij heeft de leeftijd bereikt waarop van hem verwacht wordt dat hij gaat trouwen zodat hij zijn vader kan opvolgen in het boerenbedrijf en voor nazaten kan zorgen. Maar Kors staat niet open voor een huwelijk. Waarom wordt langzamerhand duidelijk.

In De dochter van de lichtwachter komen verschillende personages voor. Betsy is een lief meisje dat zich gedraagt zoals het in die tijd hoorde. In tegenstelling tot haar zus Annie laat ze zich niet zomaar met een man in. Ze helpt haar moeder in het huishouden en bekommert zich om haar familie. Zo maakt ze zich zorgen om de reputatie van Annie en ziet ze in dat haar jongste zus niet gelukkig wordt als naaister.

Vanwege de beeldende manier van vertellen is het niet moeilijk om je een voorstelling te maken van het leven in de duinen alwaar de vuurtoren staat. Al vanaf de eerste pagina zit je in het verhaal en word je meegenomen in het wel en wee van Betsy, haar familie en enkele dorpsgenoten.

Foodlog

De dochter van de lichtwachter is het eerste deel uit de Vuurtoren trilogie. Voor wie nog nooit een streekroman heeft gelezen, raad ik zeker aan om dit boek te lezen. Het is geen dik boek, dus je hebt het zo uit. Maar ik garandeer je dat je daarna heel nieuwsgierig bent naar het tweede deel uit deze serie!

Eerder verschenen op Hebban.