Artikel door: Nico Voskamp

Heerlijke dierenmanieren

“‘Ik voel me donker,’ zegt Schildpad.
Denk aan iets zonnigs,’ zegt Das.
‘Zoals?’
‘Hangmat, ruisende zee, lekkend waterijsje.’”

[Recensie] U las net de eerste conversatie tussen Das en Schildpad. Die kennismaking is prachtig. Ten eerste door de taal. Die is spaarzaam toegepast, maar kristalhelder in zijn bedoelingen en – nog belangrijker – raakt de kern van het probleem zonder het probleem te noemen. Het is een magere maar precies rake tekst. Als er vergeleken zou moeten worden, ligt de taal van Toon Tellegen het dichtst tegen dit soort uitgebeende zinnen aan.

Maar gum de illustraties van Barbara de Wolf niet uit. De eigenzinnige van stukjes geplakt papier gemaakt lijkende illustraties zijn hoogtepunten voor het oog. Ook de oogjes van de dieren zijn erg sprekend. In het eerste plaatje bij bovenstaande tekst staan Das en Schildpad tegenover elkaar. Das heeft een schuin koppie, met bedachtzaam schuin omhoog kijkende oogjes. Schildpad heeft juist recht naar beneden kijkende oogjes, moeizaam, uitgeput bijna van de donkerte in hem.

En dan zijn we nog maar op pagina 1.

Het verbaast niet dat het advies van Das niet direct soelaas biedt. Schildpad blijft met zijn heerlijk net niet begrijpende oogjes in de ruimte kijken.

Als ook de volgende suggestie weinig zoden aan de dijk zet is het duidelijk: Schildpad heeft een probleem.

Pas als Das de ultieme troostmethode toepast: tegen hem aan schurken, lijkt het wat beter te gaan met de arme Schildpad. Hopelijk. Misschien.

Dit verhaaltje is het eerste van acht nieuwe in dit boek die Tiny Fisscher maakte over Schildpad en zijn vrienden. Het boek is een op zichzelf staand vervolg op ‘Het geluk van Schildpad’, dat werd bekroond met een Zilveren Griffel.

Zilveren Griffel
Als je verder gaat, ervaar je dat die bekroning terecht is geweest. Fisscher weet de essentie in de teksten compact te houden. Ook het niveau van de tekeningen blijft op een constant kwalitatief hoge lijn. Al die zaken samen maakt dit boek tot een prachtige puzzel voor kinderen. Ze kunnen met de tekst proeven van de geestesgesteldheid van de figuren, terwijl het plaatje die gevoelens perfect aanvult.

Er is geen goede reden te bedenken om dit boek niet te gaan lezen. Dat u het weet, ouders!

Voor het eerst verschenen op Bazarow. Ook verschenen op Nico’s recensies