De echtgenotes

Zaterdag, 7 november, 2020

Geschreven door: Tarryn Fisher
Artikel door: Paula van Mourik

Ongeloofwaardige speurder blijft toch boeien

[Recensie] Thursday, een jonge verpleegkundige, heeft een relatie met Seth. Maar zij is niet de enige die met hem de lakens deelt. Thursday moet de aandacht van Seth met nog twee andere vrouwen delen. En dat weet zij en daar berust zij in. Donderdag is haar dag, dan heeft zij Seth voor zich alleen. Maar alles wordt anders als Thursday in Seths broek een briefje vindt dat over één van de andere vrouwen gaat. Vanaf dat moment is de nieuwsgierigheid naar de andere vrouwen gewekt en kan Thursday niet anders dan op onderzoek uit gaan. Op slinkse wijze weet zij binnen te dringen in de wereld van de andere twee vrouwen en komt Thursday erachter dat haar relatie met Seth op leugens is gebaseerd.

Het verhaal begint op donderdag als Thursday zich klaarmaakt voor haar moment met Seth. Ze streeft ernaar om de avond perfect te laten verlopen en Seth in de watten te leggen. Thursday wordt hier door de auteur neergezet als een volgzame, afhankelijke vrouw. Wat ik heel verrassend vond is dat Thursday vrij snel verandert in het tegenovergestelde: een onafhankelijke vrouw die op onderzoek uitgaat en zich door niemand laat tegenwerken.

Na de eerste plotwending wordt De echtgenotes wat ongeloofwaardig, met als gevolg dat mijn interesse in het verhaal afnam. Maar doordat de auteur de lezer lang in het ongewis houdt, was ik nieuwsgierig naar hoe het verhaal af zou lopen. Wat dat betreft is De echtgenotes een echte pageturner. Na de eerste plotwending volgt er nog één die het hele verhaal in een ander perspectief plaatst. Erg ingenieus is het niet, een beetje makkelijk bedacht. Toch is De echtgenotes uiteindelijk geen slecht verhaal. Niet subliem, maar wel de moeite waard.

Dans Magazine

Voor het eerst gepubliceerd op Hebban