De eend die niet van water hield

Zaterdag, 13 maart, 2021

Geschreven door: Steve Small
Artikel door: Saskia Imbert

“Thuis voelt niet als thuis als jij er niet bent!”

“Op regenachtige dagen deed Eend niets liever dan zich opkrullen in een stoel met een goed boek en een kop thee.”

[Recensie] De eend die niet van water hield is een hartverwarmend prentenboek over een bijzondere vriendschap tussen een dappere eend en een vrolijke kikker. Eend houdt helemaal niet van water. Ook niet van zwemmen. En van regen moet Eend zeker niets weten. Op stap met een paraplu, regenlaarzen, regenjas én natuurlijk ook een regenhoedje wordt Eend raar nagekeken door zijn vrienden. Nee, Eend houdt zelfs niet van een klein druppeltje op het dak van zijn huis! Maar op een stormachtige nacht lekt het water binnen. Als Eend buiten zijn emmer gaat zoeken zit daar een verdwaalde kikker. Kikker, die er best vrolijk uitziet, mag de komende nacht blijven logeren. Eend is natuurlijk verbaasd als Kikker het liefst in de emmer slaapt… onder het lek in het dak!

Er ontstaat een bijzondere vriendschap. Samen voorlezen, samen thee drinken, samen vrienden bezoeken, maar ook samen op zoek naar Kikker zijn thuis. Daar kan Pelikaan, de postbode, hen gelukkig bij helpen. Als afscheidscadeau geeft Eend een mooi boek en een paraplu aan Kikker mee. De dagen gaan voorbij, en dan valt er weer een druppel… Eend beseft dat hij iets mist. Durft Eend door de wind, door de storm, door de regen op zoek te gaan naar Kikker?

“En hoewel het regende dat het goot… en de wind nu eens van hier blies… en dan weer van daar, gaf Eend niet op.”

Dit prentenboek heeft een eenvoudige en duidelijke bladspiegel, de tekst is groot gedrukt. Het kleurenpalet bestaat voornamelijk uit geel, groen en blauw. Maar de prenten bij het stormweer zijn wel donkerder en dat past perfect bij de sfeer. De tekeningen zijn niet te druk en er is aandacht besteed aan leuke details. Wat mij vooral opviel is dat de emoties zeer goed worden weergegeven, hoewel de dieren geen mond hebben, enkel Kikker wel. De uitdrukking van de ogen spreekt voor zich. Verbazing, nieuwsgierigheid, angst en geluk zijn zeer goed te onderscheiden.

Ook fijn dat de kleding van Eend een subtiele rol in het verhaal speelt. Eend raakt zijn regenlaarzen, paraplu en regenhoed onderweg kwijt, maar tegelijkertijd groeit zijn moed en doorzettingsvermogen. Op de voorkant van het boek is Eend volledig voorbereid op een druppeltje regen, op de achterzijde draagt Eend een vrolijk zomerhoedje. Mooi gedaan! De eend die niet van water hield is een heerlijk boek voor thuis, in de klas of om cadeau te geven.

Het verhaal bevat vele thema’s en mogelijkheden voor een vraaggesprek. Tegenstellingen, beroepen, het weer, kleuren en dieren komen redelijk aan bod. Maar ook meer gevoelige thema’s zoals vriendschap, elkaar helpen, angst overwinnen en andere voorkeuren hebben zijn goed verwerkt in dit verhaal. En natuurlijk word ik heel blij als samen lezen en voorlezen mooi wordt benadrukt in een prentenboek! Op een regenachtige dag thee gaan drinken en gezellig samen lezen met Eend en Kikker, dat lijkt me heerlijk!

Steve Small illustreerde eerder al het prentenboek Ik blijf altijd bij jou, van auteur Smriti Halls. Nu maakt hij als auteur-illustrator een fijn prentenboekendebuut met De eend die niet van water hield. Ik heb dit boek met een warme glimlach gelezen, op geluksgevoel staat geen leeftijd.

“‘Thuis voelt niet als thuis als jij er niet bent!’ zei Eend.”

Wij blijven altijd bij elkaar

Kleine Jonathans grote dag