De Eindeling, opgejaagd

Vrijdag, 2 augustus, 2019

Geschreven door: Katherine Applegate, Virginia Allyn
Artikel door: Bren De Wit

Een heerlijk fantasyverhaal voor jong en oud

[Recensie] Byx is een Dariene, een dier dat je zou kunnen verwarren met een hond, maar dat zal ze je niet in dank afnemen als je dat zou doen. Er zijn namelijk aardig wat verschillen tussen een Dariene en een hond zoals wij die kennen.

“Darienen werden vaak verward met honden. We lijken op het eerste gezicht ook erg op elkaar. Maar honden kunnen hun duim niet bewegen zoals wij. Ze kunnen niet rechtop lopen. Ze kunnen niet van boom naar boom zweven. Ze kunnen niet met mensen praten. En – sorry hoor – honden zijn niet bepaald de scherpste klauwen in een jachtpartij, als je begrijpt wat ik bedoel. Byx”

Byx leeft samen met haar roedel, de oude wijze Dalintor, haar vader en moeder en haar broers en zussen, in het door oorlog verscheurde koninkrijk van Nedarra. Ze is de jongste van allemaal en denkt daardoor dat ze een heel stuk minder belangrijk is voor de roedel. Ze leven al een tijd in angst en proberen te vluchten naar een plek waarvan de geruchten zeggen dat ze daar veilig en met anderen van hun soort kunnen leven. De Darienes worden opgejaagd, ze hebben een prachtige zachte vacht waar de mens veel geld aan kan verdienen, maar ze beschikken ook over een machtige gave. Een gave die de mensheid absoluut niet om zich heen wil hebben.

Wanneer de nieuwsgierige Byx op een van haar onderzoeken uit is geweest, staat haar thuis wat verschrikkelijks te wachten. Haar volledige roedel blijkt te zijn vermoord door een groep soldaten van Murdano. Byx weet ternauwernood aan ze te ontsnappen, samen met haar net ontmoette nieuwe vriend, de Wobbyk, Tobbel. Het lijkt erop dat Byx de enige overgeblevene is van haar soort, ook wel; een eindeling genoemd. Zoekende naar een veilige plek om haar thuis te kunnen noemen ontmoet ze nieuwe bondgenoten. Samen ontdekken ze een geheim dat alles en iedereen in hun wereld in gevaar brengt.

Ons Amsterdam

“Je moet de mens nooit onderschatten als het om onbetrouwbaarheid en afslachting gaat.”

De Eindeling is een prachtig fantasyverhaal. Alle elementen die je hoopt tegen te komen in een verhaal als dit, die zitten er ook echt in. Katherine Applegate heeft een heerlijk vloeiende en beeldende schrijfstijl waardoor ze je al gelijk vanaf de eerste bladzijdes de wereld van Nedarra mee inneemt. Je ziet alles voor je en voelt de emoties die Byx voelt. Het is net alsof je er zelf bij bent en dat maakt dit verhaal nog beter dan het op zichzelf eigenlijk al is. Katherine heeft deze wereld zo mooi weten neer te zetten. Het is een jeugdboek, vanaf een jaartje of 10, maar er gebeuren absoluut heftige dingen in dit boek, waardoor ik soms even zat van; Okay… en dat is voor iemand van die leeftijd te doen? Nu heb ik dat wel eens vaker bij sommige boeken die vanaf 10 jaar en ouder te lezen zijn, dus dat is op zich niet zo vreemd. Sta er soms gewoon van te kijken wat die kinderen allemaal kunnen hebben, terwijl ik dan zelf met de tranen in mijn ogen zit omdat ik het zo zielig vind allemaal. Maar het is absoluut een echte must-read, want juist die hartverscheurende momenten in het verhaal maken het zo onwijs goed.

Het leest heerlijk weg en laat je kennismaken met de fantasievolle wereld Nedarra, je leert verschillende rassen kennen en bouwt vriendschapen op met de personages. Het verhaal is spannend maar heeft ook zeker humor, ook de kracht van vriendschap ontbreekt niet in dit verhaal. Het verraad van de mens naar het dierenrijk vind ik onwijs goed verteld in dit boek, want in het echt is dit jammer genoeg ook zo.

Ik raad dit boek zeker aan, want ook al heeft het me soms in tranen achtergelaten, het heeft me ook laten lachen en zoveel meer. Het is werkelijk waar een heerlijk fantasyverhaal voor jong en oud. Ik kan niet wachten tot het tweede deel er is, want wat ben ik benieuwd naar hoe het Byx en haar vrienden verder vergaat. Ik geef dit boek dan ook 5 sterren, want wat is dit een ontzettend leuk en fantasievol verhaal, ik hou er echt van.