De Eindeling. Ten strijde

Zaterdag, 31 oktober, 2020

Geschreven door: Katherine Applegate, Max Kostenko
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Spannende expedities

[Recensie] Byx is hard op weg om andere darienen te vinden. Tot nu toe is ze de laatste van haar soort, maar ze hoopt dat er een kolonie is. Byx reist met borrel en haar andere vrienden verder door de bergen van Dreyland in de hoop een kolonie te vinden, terwijl de dreiging van een oorlog in Nedarra groter en groter wordt. Kan Byx andere darienen vinden, of is ze daadwerkelijk de laatste van haar soort?

De Eindeling is een heerlijke fantasyserie in een magische wereld met allemaal verschillende wezens die tot de verbeelding spreken. Het eerste deel was heel spannend. Het vervolg wilde ik ook maar al te graag lezen.

Hoe zouden de avonturen van Byx verder gaan? Tijd om daar achter te komen! Het verhaal begint al erg prettig, omdat je in de eerste hoofdstukken nog wat lichte uitleg krijgt over de gebeurtenissen van het afgelopen boek. Ik werd meteen meegenomen in dit spannende verhaal. Dit boek is echt voor stoere lezers en nu Byx eenmaal haar groep met bondgenoten heeft verzameld, barst het avontuur helemaal los. Veel spannende expedities, personages die zichzelf moeten bewijzen en een oplopende dreiging voor een heftige oorlog, dit boek heeft het allemaal! Je belandt van de ene benarde situatie in de ander, wat wordt afgewisseld met wat rustige hoofdstukken waarin alle personages elkaar beter leren kennen.

Byx is een ontzettend sympathiek personage, net zoals haar vrienden. Ondanks dat ze haar hele familie heeft verloren, probeert ze zichzelf staande te houden en heeft ze de hoop dat ze andere darienen kan vinden. Ook ben ik helemaal weg van Wobbel. Het is maar een klein beestje, maar hij bewijst dat zelfs de kleinsten grootse daden kunnen verrichten. Wobbel laat jonge lezers zien dat je jezelf nooit moet onderschatten! Alle bekende en nieuwe personages vertonen een prettige dynamiek en ik zou me maar al te graag bij de roedel van Byx willen sluiten.

Het einde van dit boek is erg spectaculair neergezet. De spanning loopt hoog op en de verwachtingen voor het derde deel zijn alleen maar groter en groter geworden door dit actievolle boek. De strijd is nu lekker gaande en alle magische wezens in dit verhaal zorgen voor een fantasierijk verhaal waar iedere fantasylezer van kan genieten, zowel jong als oud!

Voor het eerst verschenen op Nerdy geeky fanboy