De Fluisterman

Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Alex North
Artikel door: Silke Wimme

Het verhaal kruipt onder je huid

[Recensie] Rebecca sterft op jonge leeftijd en laat haar echtgenoot Tom Kennedy en zoontje Jake achter. Beiden hebben het zeer moeilijk. Vooral het huis waar ze samen met Rebecca woonden roept herinneringen op. Jake heeft het moeilijk om op plaatsen te komen waar hij samen met zijn moeder was. Vooral de trap waar hij zijn moeder vond mijdt hij. Uiteindelijk beslist Tom om op zoek te gaan naar een nieuwe woning in een andere stad zodat hij en Jake niet meer dagelijks geconfronteerd worden met de afwezigheid van Rebecca.

Ze vinden een huis dat hen beiden bevalt in Featherbank. Eenmaal daar lijkt het beter te gaan met Jake maar na enkele weken vervalt Jake terug in zijn oude gewoontes, zo heeft hij opnieuw denkbeeldige vrienden en krijgt hij het moeilijk op school.

Twintig jaar geleden verdwenen verschillende jongens in Featherbank, waarna ze vermoord teruggevonden werden. Ze waren meegenomen door de Fluisterman, die hen misbruikte en vermoordde. De dader werd opgepakt en zit al jaren vast in de gevangenis. Maar nu verdwijnt plots Neal Spencer op dezelfde manier en zijn lichaam wordt na enkele weken vermoord teruggevonden. Gaat het hier over een copycat? Werkte Fluisterman niet alleen? Het politieteam staat voor een raadsel.

De Fluisterman is het debuut van Alex North. Voor het verhaal heeft hij zich gebaseerd op zijn eigen zoontje die vertelde dat hij speelde met “de jongen onder de vloer”. De Fluisterman wordt nu al beschouwd als de thriller van 2019!

“Een van de dingen waar ik als schrijver altijd in geloofd had, was dat je niet over je verhalen moest praten tot ze helemaal af waren. Als je dit wel deed, werd de drang om ze op te schrijven minder- bijna alsof het verhaal daardoor onbelangrijker werd, minder impact kreeg naarmate je het vaker vertelde.”

Alex North heeft een vlotte en eenvoudige schrijfstijl. Het verhaal zelf kruipt onder je huid vanaf de eerste pagina en de spanning wordt beetje bij beetje opgebouwd. Door de verscheidene wendingen blijf je als lezer gekluisterd aan het boek. Hoewel het een snel boek is wordt de tijd genomen om de personages beter te leren kennen, hierdoor krijgt het geheel meer diepgang en is er plaats voor emotie.

Het boek begint met een proloog geschreven door Tom gericht aan zijn zoon Jake waarin hij duidelijk maakt dat hij de waarheid over de nachtmeneer zal uit te doeken doen. Ik vind het jammer dat dit niet verder en dieper uitgewerkt werd, verder in het boek is hiervan niets meer terug te vinden of te merken, zo wordt bijvoorbeeld het verhaal niet volledig vanuit Tom’s perspectief verteld wat je wel zou verwachten nadat je het proloog hebt gelezen en er is ook geen epiloog waar Tom zich terug aan Jake richt. Spijtig want dit zou een leuke invalshoek geweest zijn mits een beter uitwerking.

Het verhaal heeft veel verrassende factoren, en door bepaalde paranormale elementjes wordt het soms best wel griezelig. Hierdoor is De Fluisterman uniek en briljant in zijn soort. Hoewel er hier en daar ongeloofwaardige toevalligheden zijn om het verhaal beter te laten uitkomen is dit niet storend.

De Fluisterman is niet alleen een spannende thriller, het gaat ook over rouw en hoe mensen hiermee omgaan. Het is niet makkelijk om dit te omschrijven omdat iedereen op een andere manier rouwt, maar doordat de auteur veel aandacht heeft voor de gevoelens van zijn personages wordt dit allemaal mooi in beeld gebracht. Wat de kleine Jake meemaakt, door het gemis van zijn moeder wens je niemand toe. En de uitdaging waar Tom voor staat om zijn zoon alleen verder op te voeden is zeker ook geen gemakkelijk thema die de auteur ook hier op een mooie manier verwoord.

Een opmerkzame lezer zal merken dat de auteur zijn inspiratie haalde auteurs zoals Thomas Harris en Stephen King. Er zijn een aantal overeenstemmingen maar toch blijft hij origineel en heeft hij zijn eigen stijl gecreëerd. Het boek is dan ook zeker een aanrader voor fans van Harris en King.

Tijdens het lezen stelde ik mij af en toe de vraag of het deels autobiografisch zou kunnen zijn, gezien de basis van De Fluisterman Alex’s zoontje is die speelde met ’de jongen onder de vloer’ en Tom, het hoofdpersonage ook auteur is. Alex North is nieuw in het thrillerwereldje maar we zullen zeker nog van hem horen. Zijn schitterend debuut scoor ik hem 4 sterren.

De Schaduwvriend

De Fluisterman