De freule en de führer

Woensdag, 5 augustus, 2020

Geschreven door: Marja Coenradie
Artikel door: Carlita Van Rossum

Wat bezielt een adelijk meisje om zich volledig te richten op de fascistische Hitler?

[Recensie] In De freule en de führer wordt het leven van Unity Mitford beschreven; een jonge vrouw uit een adellijke familie die op vertrouwelijke voet komt te staan met Adolf Hitler. Een heel interessant uitgangspunt, want wat bezielt een meisje dat zoveel kansen heeft om zich volledig te richten op de fascistische Hitler? En met welke verwachtingen?

In de inleiding wordt de politieke situatie in Duitsland toegelicht en daarmee de ruimte die Hitler kreeg om zijn antisemitische denkbeelden te ventileren. Deze achtergrond is nuttig om de tijdsgeest te kunnen begrijpen. Daarna begint het verhaal van Unity; een eigengereide, niet-empathische vrouw die er gevaarlijke denkbeelden op nahoudt. De oorlogsmisdadiger Hitler daarentegen blijkt in dit boek over een zorgzame en hoffelijke kant te beschikken. Dat zet je wel aan het denken. Monsters zijn vaak wolven in schaapskleren.

Marja Visscher, die een grote lezersgroep heeft verworven met haar serie historische romans, heeft dit keer onder haar pseudoniem Marja Coenradie een boek geschreven dat zich niet onder een bepaald genre laat vangen. Het verhaal van Unity is op feiten gebaseerd en de stijl is zoals men die in non-fictie boeken aantreft. Desondanks leest het boek toch een beetje als een roman, omdat er een gedetailleerd beeld geschetst wordt van Unity en de andere Mitfordzussen, waardoor je ze leert kennen en een mening over ze kan vormen. Hoewel dat beeld misschien is ingekleurd, is dat voor de leesbaarheid wel erg prettig.

De auteur heeft veel research gedaan om tot dit resultaat te komen en ook in De freule en de führer weet ze, net als in haar historische romans, de aandacht vast te houden. Het is echter lastiger om met de hoofdpersonen mee te leven als ze zo onsympathiek zijn als Unity en Hitler, waardoor er toch een bepaalde afstand behouden blijft. Los daarvan is deze non-fictie roman, om er een nieuwe term tegenaan te gooien, wederom van degelijke kwaliteit.