De Gaudi sleutel

Zaterdag, 17 september, 2022

Geschreven door: Esteban Martin, Andreu Carranza
Artikel door: Edwin Stok

Spannend boek over Gaudi vergeet een thriller te worden

[recensie] Dit boek houdt het midden tussen een misdaadroman en een thriller. Dat het niet de ene categorie of de andere werd, komt omdat de auteurs het verhaal proberen onder te dompelen in de architectuur van Antonio Gaudí, Bijbelse thema’s en de strijd tussen goed en kwaad. Helaas komen de Bijbelse thema’s niet helemaal uit de verf. Maar laat u het boek daarom niet in de winkel staan.

Volgens een legende bestaat de steen die door de bouwvakkers werd afgekeurd echt, en was het niet alleen een parabel die naar Jezus van Nazareth verwijst. De legende vertelt dat deze steen door Jezus werd vastgehouden terwijl hij aan Simon Petrus vertelde: “Voortaan noem ik jou ‘de rots, de steen’. Op jouw vaste geloof zal Ik Mijn kerk bouwen.”

Het is deze steen die de apostelen vol verbazing zouden hebben opgeraapt, waarbij ze zich afvroegen waarom die ene steen nu zo speciaal was. De auteurs Esteban Martin en Andreu Carranza hebben deze legende gebruikt om een steen uit het oude Israël tot in de Cathedra Sagrada Familia te laten brengen. Zodra de steen op de juiste plaats wordt gelegd, moet er een profetie in vervulling gaan.

De zeven Ridders van Moria hebben eeuwenlang het kleinood beschermd tot de tijd zou aanbreken. Tegenover hen staat een even oude beweging van het kwaad die tot iedere prijs de profetie wil tegenhouden, aangevoerd door de naamdragers van de demon Asmodeus en zijn prins uit de hel Bitru. Deze twee afgezanten van het kwaad en hun afschuwelijke daden komen prima uit de verf in dit spannende boek.

Aan de legende van de steen en de zeven Ridders van Moria is jammer genoeg nauwelijks aandacht besteed. Misschien hadden de auteurs te weinig kennis, of lag hun deadline te strak. Door deze keuze is het geen top-boek geworden, wat het wel had kunnen zijn indien de Bijbelse achtergronden verder waren uitgewerkt.

Om de steen die Jezus vast had gehouden in de juiste handen te spelen, vallen er in het begin van het boek al enkele slachtoffers. Vanaf dat moment gaat het boek in de volgende versnelling. Een race door Barcelona volgt langs panden en pleinen die door Antonio Gaudí werden ontworpen. Hier en daar worden moorden gepleegd en zelfs een gruwelijke marteling die tot in detail wordt beschreven.

De uniekheid van de Gaudí architectuur en de evenzo unieke plaats die de Sagrada Familia en het Parc Güell innemen in Barcelona, zijn heel goed belicht. Zowel de ontwerpfase als de gedetailleerde inrichting voldoen ruim aan de verwachting.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow