De geheime bed & breakfast

Dinsdag, 27 augustus, 2019

Geschreven door: Federica Brunini
Artikel door: Jeannie Bertens

Een heerlijk vakantieboek

[Recensie] Op een prachtig eilandje in de Middellandse Zee, vind je bed & breakfast De Vermoeide Zeemeerminnen van Dana en Tamara, twee vriendinnen. Het is een bijzondere bed en breakfast, je kunt je er niet zomaar aanmelden. Er is ook geen website of iets dergelijks. Tien dagen per maand stellen de vriendinnen hun huis open voor mensen die dat nodig hebben. Ze kunnen daarvoor een handgeschreven brief naar Dana en Tamara sturen. De beide dames selecteren daarna hun gasten. Ook de ontvangst in De Vermoeide Zeemeerminnen is bijzonder, je moet er op de dag van aankomst op tijd zijn anders vervalt je uitnodiging. Het toewijzen van de kamers gebeurt intuïtief, elke gast weet welke kamer bij hem of haar hoort.

Deze keer zijn de volgende mensen aan de beurt: Lisa en Lara, een tweeling; Olivia, een topkok uit Barcelona, Jonas, een piloot en tenslotte Vera of zou het toch Eva zijn?

Vera komt onder valse voorwendselen naar De Vermoeide Zeemeerminnen, haar werkelijke reden is niet zo mooi. Ze is op zoek naar een verdwenen zangeres, deze zou wellicht op het idyllische eiland wonen. Vera is vastbesloten de primeur mee naar Engeland te nemen, om haar toppositie als roddeljournaliste waar te maken.

Intussen start in de bed & breakfast het programma onder leiding van Dana. Dana zorgt voor gezond detoxvoedsel, daarnaast geeft ze yogalessen. Het programma is erop toegesneden dat de gasten zelf hun problemen onder ogen komen, ze verwerken en een frisse herstart kunnen maken in hun leven. Dana en Tamara helpen daarbij elk op hun eigen wijze. Ook de zoon van Dana die door Dana en Marmara zoals hij Tamara noemt, wordt opgevoed, is elke dag bij de maaltijden en aanwezig. Tamara/Marmara trekt zich regelmatig terug in haar atelier waar ze prachtige beeldenrijen maakt, combinaties van schilderijen met afvalmateriaal wat ze uit de zee redt.

Dans Magazine

Intussen gaan de gasten hun eigen weg, ze zwerven over het eiland, zwemmen in het prachtige zwembad of luieren aan de rand ervan. Er worden goede gesprekken gevoerd, gehuild (vooral de eerste drie dagen) en beslissingen genomen. Allemaal in de traditie van de bijzondere bed & breakfast.

Een mooi thema waarmee de auteur, Federica Brunini, een bed & breakfast start waar je voor geselecteerd moet worden. Een selectie op problemen waar Dana en Tamara mee kunnen helpen. Dana is daarin het meest actief, ze maakt kruidenthee, verzorgt gezonde sorbets en ze zorgt voor de yogalessen. Toch is de rol van Tamara ook niet te onderschatten, Dana schuift haar de moeilijkste gevallen toe. De auteur verwerkt in de verhaallijnen van de gasten thema’s als dominantie in een relatie en het gemis van een thuisbasis. Natuurlijk blijven de personages van Dana en Tamara ook niet onderbelicht, hun relatie is niet alledaags. Maar net zoals de gasten, moeten zij hun eigen problemen verwerken.

De geheime bed & breakfast is een heerlijk vakantieboek, de auteur houdt er de vaart flink in en je kunt het dus niet zomaar wegleggen. Vier sterren voor een origineel boek.