De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel 1

Woensdag, 5 januari, 2022

Geschreven door: Michael Scott
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Niet al te origineel verhaal, de grote hoeveelheid magie en mythologie maken veel goed

[Recensie] De legende gaat dat Nicolas Flamel in 1330 geboren werd in Parijs en een geweldige alchemist was. Vele geruchten gaan dat hij en zijn vrouw Perenelle het geheim van het eeuwige leven hebben ontdekt en dat hij goud kon maken door alchemie. Hij is gestorven in 1418, maar zijn graf is leeg…De legende van Nicolas Flamel is waar. Sterker nog, hij en zijn vrouw leven nog steeds en hebben het boek de Codex van Abraham de Magus, waar alle oude magie in staat en zo ook het geheim van het Elixer van het Eeuwige Leven. Natuurlijk heeft Flamel enige vijanden, waaronder Dr. John Dee, de vierhonderd jaar oude adviseur en astroloog van de koningin Elisabeth I. Door de Duistere Alouden kan hij ook jong blijven, maar helpt hij ze wel met het plan om de hele mensheid te vernietigen.De Codex bezit niet alleen oude magie, er wordt ook een voorspelling gemaakt van een tweeling die de wereld kunnen redden, of juist vernietigen.Josh en Sophie Newman zijn de tweeling uit de voorspelling. De 15-jarige tweeling werken als bijbaantje in San Fransisco, Sophie bij een koffietentje en Josh bij de boekenwinkel er tegenover. Op een rustige werkdag wordt de boekenwinkel aangevallen door John Dee en zijn monsters en komt de tweeling erachter dat de eigenaar van de boekenwinkel Nicolas Flamel is uit de oude legende. Dr. Dee weet het boek te stelen, maar zonder de twee belangrijkste pagina’s die Josh weet te bemachtigen. De vrouw van Nicolas, Perenelle, wordt ontvoerd door Dee. Als Josh vertelt dat hij de twee pagina’s heeft, moet de tweeling vrezen voor hun leven, aangezien Dee haastig opzoek gaat naar de tweeling om de pagina’s te krijgen en ze uit te schakelen. Er komt een spannende achtervolging en Nicolas Flamel probeert ervoor te zorgen dat de tweeling uit de voorspelling wordt onderwezen in de magie. Flamel moet het de Codex ook terugkrijgen, want zonder dit boek kan Flamel het Elixer niet maken en worden hij en Perenelle steeds ouder waardoor ze nog maar een maand te leven hebben. De tijdbom tikt dus door en de enige hoop is de tweeling, maar zullen zij de wereld redden of de ondergang in brengen?

De Alchemist is een aanrader voor lezers die houden van veel magie, fantasy, mythologie en avontuur. De tweeling en Flamel belanden van het ene avontuur in het andere en de spanning blijft tot de laatste bladzijde aanwezig. Hoewel er maar twee dagen verstrijken in het boek, gebeurt er een hoop. Het tempo is daarom ook erg vlot en lees je snel door het boek heen. Daarbij is er nog redelijk veel humor in het verhaal. Ook is de magische wereld enorm uitgedacht, vele verschillende magische wezens worden in dit boek tot leven geroepen en fantasyliefhebbers zullen genieten van de vele vormen van magie die in dit boek aan de orde komen, zoals aura’s, elementenmagie, het oproepen van duistere wezens en nog veel meer. Ook zijn de Duistere Alouden, de ultieme slechteriken die mensen eerder zien als slaven of voedsel, gebaseerd op mythologische personen, zoals Egyptische goden. Mensen met veel kennis van mythologie zullen dus veel herkennen, en dat is prettig.  Ook is de lezersgroep groot, ik schat dat 13-jarigen met plezier dit boek zullen lezen, maar ook volwassenen kunnen van dit boek genieten.Aan het eind van het boek geeft Michael Scott ook nog een uitleg over John Dee en Nicolas Flamel, aangezien zij in werkelijkheid ook hebben bestaan. Hij geeft nog wat achtergrondinformatie over Nicolas Flamel en waarom hij hem als één van de hoofdpersonages gebruikt voor zijn verhaal. Deze informatie is interessant om achteraf te lezen en voegt daardoor een extra dimensie aan het verhaal. Dit is een leuke toevoeging aan het boek.De spanning en het fantasygedeelte zit er dus zeker in, alleen zijn er wat minpunten wat de personages betreft. Michael Scott heeft enorm veel moeite gestopt in de spanning en het magische gedeelte van het boek, alleen is er minder aandacht besteed aan de personages. Josh is de tiener die wat brutaal kan overkomen, Sophie is daarentegen de moedige meid, alleen wordt dit niet uitgewerkt en kunnen sommige personages wat oppervlakkig overkomen. Dee is bijvoorbeeld de antagonist die de mensheid wil vernietigen en probeert de Duistere Alouden aan de macht te laten komen, maar zijn beweegredenen en de oorzaak waarom hij zo slecht is, komen niet aan de orde. Het verhaal van een tweeling uit de grote voorspelling die enorm zeldzame aura’s hebben klinkt ook wat cliché, maar gelukkig heeft Michael Scott wel geprobeerd er een eigen draai aan te geven.Michael Scott heeft een spannend begin gemaakt aan zijn zesdelige serie. De spanning zit er diep in, alleen zorgt dit er wel voor dat de personages minder worden uitgewerkt. Het verhaal is niet al te origineel, maar de grote hoeveelheid magie en mythologie maken het boek wel leuk om te lezen. Het einde maakt je ook erg nieuwsgierig naar deel 2 van deze serie, de Magiër.

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy