De geheimen van Jaipur

Maandag, 18 april, 2022

Geschreven door: Alka Joshi
Artikel door: Silke Wimme

Geniet van de geuren en vele kleuren van India, samen met Lakshmi en haar vrienden

[Recensie] Alka Joshi schreef De Hennakunstenares om haar Indische moeder te eren. Het verhaal en vooral de personages grepen lezers aan. Hierbij bleek Malik de favoriet van velen te zijn. Daarom zette de auteur hem centraal in het tweede deel De geheimen van Jaipur. Van het sjofele straatjochie uit het eerste deel is niet veel meer over, nadat Lakshmi hem onder haar hoede nam en hij de kans kreeg te studeren.

1969, Lakshmi is eindelijk gelukkig. Ze is getrouwd met de knappe dokter Jay Kumar en samen wonen ze in het bergdorpje Shimla, ver van Jaipur en haar verleden in de roze stad. Ze werken beiden in het ziekenhuis, waar ze ook de arme bergbevolking helpen.

Malik, de straatjongen die ze onder haar hoede nam in Jaipur twaalf jaar geleden, is uitgegroeid tot een slimme jonge man. Hij heeft net zijn studies afgerond en Lakshmi heeft ervoor gezorgd dat hij stage kan doen bij Manu Agarwal, in de grote stad Jaipur. Hij mag meehelpen met de boekhouding voor het nieuwe project van het paleis: de bouw van een nieuwe, grootse bioscoop. Tijdens de opening stort een deel ervan in en er zijn veel gewonden. Het Paleis dient een schuldige aan te duiden, om het volk rustig te houden. Al snel wordt er met de vinger naar Manu gewezen. Malik wil diens onschuld bewijzen en komt terecht in een web vol leugens, bedrog en corruptie. Maar de tijd dringt, zal hij Manu’s naam tijdig kunnen zuiveren?

Verslavend van de eerste tot de laatste pagina’ – Reese Witherspoon.

Dit citaat van Reese Witherspoon slaat de nagel op de kop, eigenlijk kan ik deze recensie kort houden en met deze ene zin alles omschrijven. Vanaf de allereerste pagina neemt de Alka Joshi haar lezers mee op een betoverende reis doorheen India. Pagina na pagina kan je de geuren opsnuiven, zie je de vele kleuren en beleef je Lakshmi’s avonturen mee vanop de eerste rij. De auteur heeft een mooie beeldende stijl die je meevoert naar India, het is net alsof je op Aladins vliegende tapijt zit en vanuit je leeszetel meegevoerd wordt naar Jaipur en Shimla. Maar het is ook een land vol van contrasten die op een knappe manier in de kijker gezet wordt door het verhaal in Jaipur en Shimla te laten afspelen. De verschillen tussen de grote stad Jaipur, waar de Maharadja’s nog steeds veel voor te zeggen hebben en Shimla waar de traditionele bergvolkeren leven is groot. India is een fascinerend land, waar er grote verschillen zijn tussen onder andere arm en rijk, en veel contrasten worden door Alka Joshi in haar verhaal op interessante manier weergegeven. Je zal na het lezen van de boeken van deze auteur, met een andere blik naar India kijken.

Er zitten ook enkele waargebeurde feiten verwerkt in het boek, zoals de goudsmokkel in het Noorden van het land. Hierover zal de auteur wat meer toelichting geven in een nawoord en dit zorgt ervoor dat het boek nog sterker is.

Het verhaal zelf speelt zich af twaalf jaar na De Hennakunstenares en de personages zijn in tussentijd gegroeid, niet alleen psychisch maar ook mentaal. Zo is de vervelende en verwende Sheela onverwacht een knappe innemende vrouw geworden, baby Nikhil is nu een knappe tiener die het duidelijk nog ver zal brengen en Malik natuurlijk is niet meer de straatjongen van weleer maar een slimme, knappe jongeman. De enigste die jammer genoeg afwezig was, was Radha Lakshmi’s zus die in het eerste deel toch wel een belangrijk personage was.

De geheimen van Jaipur kon mij nog meer bekoren dan het eerste deel. Ik kijk dan ook al uit naar het derde deel. 4.5 sterren.

De geur van regen

De geheimen van Jaipur