Zaterdag, 18 december, 2021

Geschreven door: Ben Guterson, Chloe Bristol
Artikel door: Demi Stein

Geheime gangen in het hotel

[Recensie] Nadat we in deel twee weer verder. Winterhuis hotel is een fantastisch hotel met een snoepkeuken, bioscoop, skibaan en de mooiste bibliotheek die je ooit zal zien.

Het Winterhuis Hotel is echter ook een hotel met een mysterieuze geschiedenis. Het heeft een duister verleden, vol met raadsels en geheimen.

Elizabeth komt erachter dat er in het Winterhuis Hotel geheime gangen zijn. Bij de opbouw van het hotel zijn deze al aangelegd, maar niemand heeft ze ooit echt gebruikt. Nu lijkt het er echter op dat er iemand op zoek is naar de geheime tunnels. Een roddel gaat door het hotel heen, dat er magie te vinden is in deze geheime gangen. Elizabeth is gelijk bang dat Gracella, die ze verslagen hebben in deel één, terug uit de dood is gekomen en een manier zoekt om weer volledige kracht te bezitten.

Elizabeth laat dit natuurlijk niet zomaar gebeuren. Ze houdt enorm veel van het Winterhuis Hotel en zal er alles aan doen om deze plek te beschermen. Zelf gaat ze daarom dus ook op zoek naar de geheime gangen en gaat ze onderzoeken wat ze kan doen om te voorkomen dat iemand deze daadwerkelijk vind. Spijtig genoeg is dit natuurlijk niet zonder gevaar…

Ben Guterson heeft een tiental jaar voor de klas gestaan in Amerika, voordat hij als manager aan de slag ging bij Microsoft. Hij woont samen met zijn familie in Seattle. Winterhuis hotel was zijn debuut. Inmiddels zijn hier drie delen van.

De lezer probeert zelf de geheimen te ontdekken

Elizabeth keert na een jaar weer terug naar het Winterhuis Hotel, in haar kerstvakantie. De vaste gasten die we hebben leren kennen in deel één zijn ook in dit deel weer aanwezig. Als lezer krijg je hierdoor het gevoel dat je Winterhuis Hotel en haar gasten zelf ook goed kent. Het voelt als een warm welkom.

Elizabeth en Freddy worden in De geheimen van Winterhuis Hotel herenigd met en ze gaan op dezelfde voet verder als in deel één. Het intelligente stel heeft een hoop bij te kletsen en ze dagen elkaar weer op een leuke manier uit met woordspinsels, anagrammen, puzzels en noem maar op. Het niveau ligt hierbij wel iets hoger dan ‘vorig jaar’, je merkt hierdoor dat de karakters ouder worden en ontwikkeling doormaken.

Algauw komt Elizabeth erachter dat er een mysterie gaande is omtrent de geheime gangen. Eigenlijk waren zij en Freddy van plan om dit jaar rustig door kerst heen te komen, maar als lezer weet je op dit moment al dat Elizabeth de behoefte om dit mysterie op te lossen niet kan negeren. Zo doende krijg je vanaf dat moment al het gevoel dat het weer een spannend en mysterieus verhaal gaat worden.

Dat gevoel is terecht! Hoe langer Elizabeth weer verblijft op Winterhuis Hotel, hoe raardere dingen er gebeuren. ’s Nachts worden er sloten kapot gebroken, personeel wordt aangevallen.. De spanning is om te snijden, je wilt graag doorlezen om zelf ook achter de geheimen te komen.

De opbouw van het verhaal is weer erg goed gedaan. Het begint rustig met een warm welkom maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe spannender het wordt. Uiteindelijk is het (voor volwassenen) wel voorspelbaar wat er gaat gebeuren, maar dat mag de pret absoluut niet drukken. De afronding is ook weer erg mooi gedaan en ondanks dat het niet eindigt met een plottwist, kijk je wel alvast uit naar deel drie.

Het verhaal wordt, evenals in deel één, weer ondersteunt met zwart-wit illustraties van Chloe Bristol. Ze zijn een mooie toevoeging op het verhaal en zorgen ervoor dat je een erg goed beeld krijgt van hoe het Winterhuis Hotel eruit ziet. De tekeningen voelen mysterieus aan en passen goed bij de sfeer van het boek. De schrijfstijl van Guterson is prettig. De ontwikkeling in woordspinsels en anagrammen is ook weer erg leuk bedacht. Door het niveau wat hoger te leggen, groeit het boek mee met haar lezers. Ik kan mij echter voorstellen dat, door de vele woord anagrammen en iets wat lastigere puzzels, het voor sommige kinderen te hoog gegrepen zal zijn.

Oorspronkelijke titel: The Secrets of Winterhouse

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2