De gemene moord op Muggemietje

Zaterdag, 18 april, 2020

Geschreven door: Ted van Lieshout
Artikel door: Katelijne van Alem

“Boek blijft nee zeggen. Zo komen we er nooit achter!”

De auteur en illustrator

[Recensie]  Ted van Lieshout is geboren in 1955 en wilde zanger, tekenaar of schrijver worden. Op zijn 19e starttte hij aan de kunstacademie. Toen werd hij illustrator en maakte illustraties bij gedichten en verhalen voor kinderen. In 1986 verscheen het eerste boek waar Ted de tekst voor schreef: Raafs reizend theater, toen verscheen ook de gedichtenbundel Van verdiet kun je grappige hoedjes vouwen. Ted kreeg de Boekensleutel en de Grote Poezieprijs van de jongerenjury voor Ze gaan er met je neus vandoor, een boek waarin de woorden ruzie met elkaar krijgen! Ook in De gemene moord op Muggemietje speelt hij met wat een boek eigenlijk is: méér dan letters op papier alleen.

Verhaal

“Muggemietje vliegt de klas binnen. Dat had ze beter NIET kunnen doen!
‘Juf, heb jij het al gehoord? Muggemietje is vermoord! Ze zat op een bladzijde, het arme wicht, toen sloeg het boek zijn kaften dicht.’
Wie vermoordde Muggemietje?”

Detective

Dit verhaal is een ware detective, want wie heeft Muggemietje vermoord? Was het het boek, waren het de letters, was het de juf of iemand uit de klas? Wat denk jij? En wat zou je zelf doen als er een mug door je kamer vliegt, of vooral in je slaapkamer?

Spelen met letters

De letters staan in dit boek op allerlei verschillende manieren op de pagina’s. Door elkaar heen, in een hoekje, groot en klein, schuin en ga zo maar door! Supergaaf om zo het boek te lezen! Kun jij ook letters op verschillende manieren schrijven, pak maar eens een schrift of wat a4tjes en ga aan de slag!

Vormgeving

Een geweldig boek! Op allerlei manieren wordt er met taal gespeeld. Er staat een deel in rijm geschreven, de letters worden door elkaar gehusseld, groot en klein weergegeven, schuin op de pagina. Of je ziet donkere en dan weer lichte pagina’s, kapotte pagina’s. Een waar feest om dit boek te lezen en om kinderen aan het lezen te krijgen! Het is daarnaast lekker spannend, een soort detective. Dit boek is een mooi voorbeeld wat letters met je kunnen doen! Een aanrader om in huis te halen, je kind(eren) zullen het zeer graag lezen! Ook heel leuk om voor te lezen!