De Genadigen

Zaterdag, 6 juni, 2020

Geschreven door: Margaret Owen
Artikel door: Minca Huiberts

Geef ze vuur. Geef ze angst

[Recensie] In een wereld waarin je kaste bepaalt of en welke magische krachten je bezit, heeft Fie misschien wel toegang tot vele verschillende krachten, maar haar positie in de laagste kasten ‘De Kraaien’ brengt ook veel problemen met zich mee. Bijvoorbeeld wanneer twee slachtoffers van de pest, die de Kraaien dienen op te halen en te verlossen, hun dood in scène hebben gezet. En zeker wanneer blijkt dat één van deze slachtoffers de kroonprins is, samen met zijn lijfwacht. Ze hebben de hulp van de Kraaien nodig. Tegen beter weten in sluit Fie een deal met hen en vanaf dat moment lijken de problemen alleen maar erger te worden.

Het eerste hoofdstuk van De Genadigen had even mijn volledige aandacht nodig om goed in het verhaal te komen. De benamingen van de kasten, bepaalde uitspraken, spreekwoorden of benamingen waren af en toe niet zo voor de hand liggend en vereisten enige toewijding om hierin te komen. Maar naarmate het verhaal vorderde en de zogenoemde ‘gelddans’ werd uitgevoerd door Fie en haar Kraaien, nam het verhaal een onverwachte wending. Onverwachts en origineel, dat bleef het verhaal naar mijn mening eigenlijk continu. Hoofdstuk na hoofdstuk wist Margaret me mee te slepen in deze bijzondere wereld, de verschillende kasten waarin onderdrukking en racisme niet uit de weg werden gegaan. De hoofdstukken zijn iet wat lang en de pagina’s staan behoorlijk vol met tekst, maar dat neemt niet weg dat het verhaal goed weg leest en ik continu verder wilde blijven lezen.

De personages zijn ook vernieuwend, eigenzinnig en de dialogen tussen Fie, Tavin en Jasimir en de Kraaien bevatten ook regelmatig wat humor en steken onder water. Gedurende het verhaal leer je elk personage beter kennen en maakt vooral Fie een uitzonderlijke groei door terwijl ze vecht voor waar ze in gelooft maar ook wilt doen wat het juiste is. Ik merkte dat ik met haar mee voelde, en me af vroeg welke beslissing ik in haar plaats zou nemen. Ook Tavin en Jasimir lijken zich aan te passen naar de omstandigheden waarin ze verkeren, maar af en toe zijn er enkele gebeurtenissen of dialogen die twijfels bij mij opriepen. Het is dus nog maar de vraag hoe het verhaal zich verder ontwikkelt en wat voor verrassingen de auteur nog meer in petto heeft. Ik had wel zo mijn vermoedens, maar door alle onverwachte gebeurtenissen en door de onvoorspelbaarheid van het verhaal werd ik ook wel eens op het verkeerde been gezet.

Het kasten systeem dat gebaseerd is op vogelsoorten met bijbehorende magische krachten is zeer origineel. De manier waarop sommige personages uit de onderdrukte kaste, de Kraaien, desondanks toch beschikken over meer krachten dan de rijkste kasten of zelfs van koninklijke bloede, zorgt ervoor dat er hoop opbloeit voor de Kraaien. Maar niets gaat zoals het gepland was en Fie en haar Kraaien worden ook nog eens opgejaagd door de Oleanders. Zou de eed die de Kraaien met de Feniksen hebben gesloten wel genoeg zijn om hen veiligheid te bieden? Er zijn aan het eind van het verhaal nog enkele onbeantwoorde vragen waardoor ik erg uitkijk naar het vervolg.

Het is eigenlijk een boek als geen ander en dat is iets wat we in deze tijd binnen het Young Adult genre wel kunnen gebruiken. Een authentiek, spannend en eigenzinnig verhaal dat vraagt om meer!

Voor het eerst verschenen op Mywingedbooks

De genadigen