De genezer van Zalindov

Donderdag, 30 september, 2021

Geschreven door: Lynette Noni
Artikel door: Sanne Jakobs

Het verhaal zit vol verrassingen

[Recensie] Kiva is 7 als ze met haar vader wordt opgepakt en gevangen wordt gezet in Zalindov. Nu, 10 jaar later, is Kiva de genezer binnen de poorten. Iedereen die ziek is of net wordt binnengebracht, komt bij Kiva langs.

Tot het moment dat de Rebellenkoningin wordt binnengebracht, was het prima te doen in de gevangenis. Maar met haar komst verandert alles voor Kiva. Kiva moet haar lang genoeg in leven houden voor de Elementenproef. Dat is een toernooi van vier opdrachten en een straf die alleen de grootste criminelen krijgen opgelegd.

Kiva ontvangt een gecodeerd bericht van haar familie. Ze moet de koningin in leven houden tot de Proeven. Maar de koningin is zo ziek dat ze dat waarschijnlijk niet zal halen. Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in de plaats van de koningin te treden en mee te doen aan de Elementenproef; een toernooi dat nog nooit iemand heeft overleefd.

In de flaptekst wordt al best veel weggegeven over het verloop van het verhaal. Je weet als lezer al precies wat er gaat gebeuren. Daarom is het fijn dat er een flink hoog tempo in het boek zit, zodat alles snel achter elkaar gebeurt en je niet een half boek moet wachten tot de koningin eens wordt binnengebracht. Door dit tempo leest het ook heel lekker en makkelijk weg. Ik moest wel heel erg wennen aan al die fictieve namen en verschillende koninkrijken.

Je weet dus ook al dat Kiva mee gaat doen aan de Elementenproef. Wat ik persoonlijk dan jammer vind, is dat er al bekend is gemaakt dat het een trilogie is. De kans dat Kiva de Proeven niet zal overleven is nihil, er komen namelijk nog twee delen. Dat neemt wel een beetje de spanning weg. Toch is het Noni gelukt om het spannend te houden. En dan speelt niet de vraag óf ze overleeft, maar hóé ze het overleeft. Knap dat het haar gelukt is om die vraag de verdraaien en zo de spanning erin te houden.

Naarmate het verhaal vordert, kom je er aan de hand van flashbacks achter wat er 10 jaar terug is gebeurd en waarom Kiva in Zalindov zit. Goed dat Noni dat in het verhaal heeft verwerkt en niet voor een lange introductie met alleen maar achtergrondinformatie heeft gekozen. Dit bevordert absoluut het leestempo en maakt het lezen van dit boek een stuk fijner.

De personages zijn goed uitgewerkt. De focus ligt wel heel erg op Kiva, zij wordt echt goed uitgediept. Bij de anderen blijft het een beetje oppervlakkig. Kiva is een heel ‘normaal’ meisje met gevoelens die elke tiener heeft, maar toch bevindt zij zich in een hele andere wereld. De combinatie daartussen vind ik heel goed. Je kunt je, ondanks dat het een fantasy is, toch inleven.

Het verhaal zit vol verrassingen. Dan blijkt die weer niet te zijn wie hij zegt dat hij is, blijkt een ander weer wat gedaan te hebben wat Zalindov op zijn kop zal zetten. Maar de grootste verrassing is het einde. In een halve pagina weet Noni alles om te gooien en je met alleen maar vragen achter te laten (lees vooral niet van te voren de laatste pagina, want dat zal de rest van het boek verpesten). Je moet ook echt de andere delen lezen om het te kunnen afsluiten, want dit verhaal is nog niet klaar. Ik zou het in elk geval niet kunnen laten liggen als ik het tegen zou komen in boekhandel. De genezer van Zalindov krijgt van mij vier sterren.

Genezer 3 - De verrader van Evalon