De Gevallen Koning

Vrijdag, 22 januari, 2021

Geschreven door: Holly Black
Artikel door: Peter van Bavel

[Recensie] Het tweede deel uit de Elfhameserie is dit. Holly Black, de succesvolle auteur die ook al verantwoordelijk was voor de ‘Spiderwick Chronicles’ die succesvol werden verfilmd, heeft een trilogie over Elfhame geschreven waarvan het slotdeel in april van dit jaar zal verschijnen.

Na het lezen van De Wrede Prins had ik persoonlijk geen al te hoge verwachtingen van dit tweede deel. Het verhaal gaat over het mensenkind Jude. Haar ouders worden op beestachtige wijze vermoord en hun moordenaar Madoc neemt Jude en haar zus mee naar het Elvenrijk Elfhame. Haar kleine broertje Eik is voorbestemd om de troon op te volgen als Opperkoning. In het eerste deel wordt de veiligheid van Eik gegarandeerd door Prins Cardan in zijn plaats tot Opperkoning te laten kronen. De motieven en de wijze waarop dit gebeurt zijn wisselend van kwaliteit terechtgekomen in deel een uit deze serie De Wrede Prins.

De auteur heeft een verbazingwekkend grote fantasie en zet een wereld neer die voor haarzelf tot in de haarvaten bedacht en uitgewerkt is. Alleen vergeet ze de lezer in al haar fantasie mee te nemen. Hierdoor werd het eerste deel bovenal een boek waarin veel moest worden uitgelegd naast een breed scala aan gebeurtenissen. De uitleg was echter dermate beknopt dat veel lezers en recensenten de draad kwijtraakten en de aansluiting slechts ten dele vonden. Er zit voor mij veel leeswerk tussen boek een en boek twee, waardoor ik bang was geen idee meer te hebben waarover het ging.

Romantiek, verraad en spanning
Dat heeft Holly Black vakkundig gedaan. Geen halfslachtige samenvatting, geen uitleg maar gewoon vol gas door in deel twee van deze serie. En Holly lijkt zich in dit gedeelte van het verhaal meer thuis te voelen dan in de start van dit drieluik. Mooie sfeerbeelden, fantasierijke omgevingen die zo fraai in woorden worden omgezet dat je zintuigen volop geprikkeld worden en een serie gebeurtenissen waarin romantiek, verraad en spanning hoogtij vieren. Dreigende oorlog, relaties en dubbele agenda’s vervolmaken dit tweede deel tot een tandenknarsende finale waarin slechts de teleurstelling achterblijft dat ik nog moet wachten tot april om te weten hoe dit afloopt.

De ‘map’ waarop alle avonturen plaatsvinden is voorin het boek te vinden, naast kleurrijke illustraties van zowel Jude als Carpan op de schutbladen. De losse omslag heeft reliëf en toont een kroon, zinkend in het water. De symboliek achter deze illustratie is het thema achter dit tweede deel. De strijd tussen land en water lijkt een verwijzing te zijn naar de opwarming van onze aarde. De strijd tegen de stijgende zeespiegel kan ook onze ondergang worden.

Dit boek heeft mij als volwassene kunnen boeien door de spanning en het aloude dilemma ‘wie te vertrouwen en wie niet te vertrouwen’. De jongvolwassenen zullen daarentegen veel plezier ondervinden in de haat-liefdeverhouding tussen de personages Jade en Carpan. Want ook op het liefdesvlak is er sprake van ongeloof, overspel en bedreiging. En zoetsappige romantiek.

‘Ze straalt van geluk, zijn aandacht is het licht waarin haar schoonheid bijzonder goed uitkomt’.

Het hoofdpersonage voldoet in werkelijk niets aan het profiel van ideale Disney-prinses. Ze gedraagt zich niet ondergeschikt, heeft een eigen mening en is zowel in letterlijke- als figuurlijke zin een vechtersbaas. Ze manipuleert anderen en gaat over lijken om haar doel te bereiken. En toch verdient zij direct alle sympathie van de lezer.

Dit boek hoort thuis in het genre Dark Fantasy en ik denk dat bovenstaande verklaart waarom dit geen sprookje is. Voor een verfilming is het dan weer wel uitermate geschikt. De gevallen koning verdient vier sterren.