De gifgave

Zaterdag, 9 juli, 2022

Geschreven door: Rani de Vadder
Artikel door: Demi Stein

In deze wereld is niets wat het lijkt

[Recensie] In Aurea mogen enkel gifgenoten via slangengif magie gebruiken. Beenderbezweerders hebben daar botten voor nodig, een vorm van magie die niet langer wordt getolereerd. Zaya is een beenderbezweerder, maar wanneer zij gewond raakt weten de gifgenoten haar op te sporen en verplichten ze haar tot het volgen van scholing om ook een gifgenoot te worden.

Asper, de zoon van de leider van de gifgenoten, krijgt geen gemakkelijke opdracht. Samen kunnen ze het lot van zowel de beenderbezweerders als de gifgenoten voor altijd veranderen.

Glibberig en gevaarlijk
De spanning in dit boek ligt hoog. Al aan het begin word je meegenomen in een avontuur wat het gehele boek interessant blijft. We ontmoeten eerst Zaya en via haar gezin krijg je algauw het idee dat de beenderbezweerders onderdrukt zijn, maar de ‘goede’ mensen zijn. De gifgenoten heersen, maar komen over als de dieren de ze hanteren: glibberig en gevaarlijk.

Dit gevoel wordt al aan het begin van het boek gecreëerd, maar blijft de gehele tijd hangen. Zaya is dan ook een karakter over wie het erg interessant is om te lezen. In eerste instantie is ze namelijk beenderbezweerder, maar volgt ze uiteindelijk scholing om gifgenoot te worden. Als lezer vraag je je af of zij uiteindelijk toch kiest voor het goede pad, of dat ze meegaat in het kwade van de gifgenoten. Haar ontwikkeling hierin is interessant om te volgen maar doet ook verlangen naar meer diepgang in het verhaal. Vragen waar je als lezer mee blijft zitten zijn “wat is de oorsprong van de gifgenoten?”, “hoe kan het dat men zomaar de gifgenoten laten heersen?” De hoop is dan ook dat dit naar voren zal komen in volgende delen.

Heaven

Rani de Vadder is een Belgische Young Adult en jeugdboeken schrijfster. Al van jongs af aan is ze bezig met het schrijven van verhalen en zo heeft ze ook jaren haar schrijfkunsten gedeeld op Wattpad. Momenteel volgt ze Toegepaste Taalkunde Chinees en Engels. Bij Hamley Books bracht ze haar debuut Toxine uit.

De schrijfstijl van Rani de Vadder is toegankelijk en goed te volgen. Het is duidelijk voor Young Adults geschreven en leest dan ook zeer gemakkelijk weg. De hoofdstukken zijn kort en het verhaal is goed te volgen, ondanks dat het weer een gehele nieuwe fantasy wereld is.

De wereld die zij hiermee gecreëerd heeft is er een waar je zelf liever niet gevonden wordt. Het komt over als een duistere wereld waarbij de ‘slechte’ mensen heersen en je eigenlijk geen andere keus hebt dan hen te volgen. Het is echter wel een hele interessante wereld en één waar je graag meer over te weten wilt komen. Rani de Vadder weet de wereld zoals hij nu is daarin goed te positioneren, je wordt als lezer aan de hand meegenomen in de normen en waarden in deze wereld. Wat er echter aan vooraf ging, hoe het zo tot stand heeft kunnen komen, blijft spijtig genoeg in dit deel onduidelijk.

De opbouw van het verhaal wordt op een prettige wijze gedaan. Het is een verhaal dat vanuit twee perspectieven gesproken wordt, namelijk dat vanuit Zaya en Asper. Je leert eerst kennismaken met Zaya en via haar leer je de wereld kennen. Asper, de zoon van de heerser, geeft daarbij een andere kijk op deze wereld en een stukje diepgang. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe spannender het begint te worden en wendingen houden het verhaal interessant.

De gifgave is een spannende en magische Young Adult waar veel gevaar en sensatie in naar voren komt. Een interessante wereld om in rond te dwalen en karakters waar je de kriebels van krijgt. Het doet verlangen naar het volgende deel in de serie!

Eerder verschenen op Meerboekenblog2