De glazen troon

Zaterdag, 26 februari, 2022

Geschreven door: Sarah J. Maas
Artikel door: Demi Stein

Sluipmoordenaar als deelnemer van het toernooi

[Recensie] Celaena Sardothien is de bekendste sluipmoordenaar van het land. Hierom zit ze opgesloten in de mijnen, waar ze dagelijks hard moet werken en waar de omstandigheden verschrikkelijk zijn.

Op een dag wordt ze uit de mijnen gehaald en voorgesteld aan kroonprins Dorian. Hij wil dat zij voor hem gaat vechten in de kampioenschappen die zijn vader heeft opgericht. Degene die de kampioenschappen wint, zal aan het werk mogen voor zijn vader. Het kampioenschap kost mensenlevens. Celaena komt er per toeval achter dat er geheime gangen zijn en vervolgens gebeuren er rare dingen. Zal ze zich hier doorheen kunnen slaan en kampioen van de koning kunnen worden?

Interessante start
Dit verhaal laat je gelijk aan het begin emoties voelen, die je niet direct ziet aankomen. Je weet dat het om de bekendste sluipmoordenaar van het land gaat, iemand die dus verschrikkelijke dingen heeft gedaan, en toch voel je gelijk een soort medelijden met haar. Ze leeft in verschrikkelijke omstandigheden en dit krijg je door de ogen van haar te lezen. Door de beschrijving van haar huidige leven, ben je gelijk benieuwd hoe het verder voor Celaena zal gaan en wil je graag doorlezen.

Prachtige schrijfstijl
De schrijfstijl van Sarah J. Maas is prachtig. In eerste instantie ligt het fantasy gehalte er niet dik bovenop, maar wanneer dit dan eenmaal geïntroduceerd wordt, wil je meer weten. De zinnen van Maas zijn prachtig en beeldend, waardoor je je goed kan inbeelden hoe het er echt aan toe gaat. Het leest daarnaast gemakkelijk weg, ondanks dat het een fantasy is. De zinnen lopen soepel in elkaar over en door dit alles is het verhaal vlot te lezen.

Sarah J. Maas is een bekend Amerikaans fantasy auteur. Ze is bekend geworden naar haar debuutserie, de glazen troon. Inmiddels heeft ze meerdere series uitgebracht en is bijna onmisbaar op de boekenplank van een fantasy liefhebber.

Mooie personages
Celaena weet je vanaf pagina één te ontroeren en blijft een interessant personage door het hele boek heen. Langzaamaan leer je natuurlijk steeds meer personages kennen, zoals kroonprins Dorian, hoofd van de bewaking Chaol, prinses Nehemia en de koning. Ze hebben allemaal wel ‘iets’ wat ze op hun eigen manier interessant maakt en dat zorgt ervoor dat je graag door wilt met de serie, je wilt de personages beter leren kennen. Op dit moment vind ik prinses Nehemia het interessantst. Ze is strijdlustig, maar komt tegelijkertijd hartverwarmend over. De acties die ze uitvoert in deel één maken haar interessant en ik ben benieuwd hoe zij zich verder in de serie zal ontwikkelen.

Het kampioenschap
Het hele boek draait natuurlijk om het kampioenschap. Eigenlijk is dit in eerste instantie niet erg spannend, je hebt namelijk wel een vermoeden wie de kampioen van de koning zal gaan worden. Maas verwerkt hier echter een interessante plottwist in die het fantasy gehalte enorm naar boven schroeft en ervoor zorgt dat het spannend wordt, waarbij je aan het einde eigenlijk gelijk door wil naar deel twee.

De glazen troon is een veelbelovend eerste deel in De glazen troon serie. Het is zeker een aanrader voor de liefhebbers van spannende fantasy verhalen en voor mensen die houden van interessante personages.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2

Crescent City 2 - Huis van lucht & adem

Glazen troon 3 - Erfgenaam van vuur