De Godden broers

Zaterdag, 24 september, 2022

Geschreven door: Meg Rosoff
Artikel door: Sanne de Jong

De zomer die alles veranderde

[Recensie] In De Godden broers lees je over een zomervakantie waarin de hoofdpersoon samen met de familieleden naar hun vakantiehuis aan zee gaat. Een vakantie zoals altijd en die elk jaar hetzelfde is. Het lijkt een heerlijk zomerverhaal te worden, alleen dit jaar komen Kit en Hugo Godden langs…

Een familie met vier kinderen, hun ouders en de jongere nicht van de vader met haar vriend hebben elke keer weer de vakantie van hun leven. Ze drinken wijn, zwemmen in de zee en gaan met elkaar tennissen. Maar door een bruiloft komt de peettante van Hope, de nicht van de vader, langs: Florence Godden is een filmster en een ware verschijning. Ze laat haar zoons Kit en Hugo Godden bij de familie achter. Twee aparte jongens, de ene charmant, knap en sociaal, terwijl de ander zich helemaal terugtrekt en mensen negeert.

YA Book Prize
Meg Rosoff (1956) is een Brits-Amerikaanse schrijfster van Young Adult-boeken. Van haar debuut Hoe ik nu leef (2004) zijn meer dan een miljoen exemplaren verkocht in 36 landen. Daarna schreef ze nog meer boeken, waaronder Mij niet gezien en Jonathan gaat los. In 2016 won ze de Astrid Lindgren Memorial Award, waarmee ze zich officieel gevestigd heeft tussen de grote namen in de jeugdliteratuur. In 2020 verscheen in het Engels The Great Godden (De Godden broers), dat op de shortlist stond voor de Costa Children’s Book Award in 2020 en op de shortlist voor de YA Book Prize van 2021. De Godden broers is het eerste deel van een trilogie. Het tweede deel, getiteld Dat soort vrienden, is inmiddels ook verschenen.

De Godden broers vertelt een licht verhaal dat in het begin een beetje voortkabbelt, maar niet op een vervelende manier. Het leest eigenlijk zoals de zomer aanvoelde toen je jong was: oneindig, elke dag hetzelfde, maar wel heerlijk. Rosoff heeft het dan ook zo geschreven dat je het gevoel krijgt dat je erbij wilt zijn. Je wilt naar het strand, naar dat laat-Victoriaanse zomerhuis en naar alle mensen aan zee.

Onbekend hoofdpersonage
In het begin is het nog wat onduidelijk wie ook alweer wie is, maar dat leer je snel. Wanneer Hope de kinderen van de familie opstelt in volgorde van leeftijd wordt duidelijk wie de broers en zussen zijn, en zo heb je meteen een geheugensteuntje. Zoals de hoofdpersoon verwoordt: “Mij, Mattie, Tamsin en Alex”. Maar wie die ‘mij’ precies is, dat komen we niet te weten. Dit is dan ook een van de grootste raadsels van het boek, zonder dat je dit echt doorhebt. Op een gegeven moment ga je als lezer terugbladeren of je niet de naam van de hoofdpersoon gemist hebt, of dat er ergens staat hoe de hoofdpersoon zich identificeert. Na een kleine online zoektocht kom je erachter dat dit niet wordt vermeld. Opmerkelijk, maar wel fijn en een beetje mysterieus. Rosoff laat hiermee ook zien dat dit eigenlijk helemaal niet uitmaakt voor een verhaal en tegelijkertijd kan je het op je eigen manier lezen. Iedereen kan zo een eigen invulling geven aan het hoofdpersonage.

Verandering
Het relaxte gevoel van de zomer lijkt te veranderen wanneer de Godden broers op het toneel verschijnen. Van Hugo krijg je totaal geen hoogte. Je weet alleen dat hij nergens op reageert en afstandelijk is. Kit daarentegen lijkt al snel zijn weg gevonden te hebben en brengt veel tijd door met Mattie, de zus van de hoofdpersoon. Maar is zijn interesse in Mattie wel oprecht?

Naarmate de zomer verstrijkt, komen we steeds dichter bij het donkere einde ervan. Er komt meer drama, het verhaal wordt zwaarder en er komen steeds meer geheimen, spanningen en intriges. Dit alles vertelt Rosoff op een bijzondere manier: zonder al te veel gebeurtenissen. Maar je voelt wel hoe de sfeer tussen de personages verandert en dat ook de sfeer in het boek omslaat. Rosoff laat zien hoe één persoon ervoor kan zorgen dat iedereen verandert. En dat allemaal door één allesbepalende gebeurtenis. Het perfecte plaatje is dan opeens niet meer zo rotsvast als dat het leek te zijn.

De Godden broers is een zomerverhaal zoals je nog niet eerder las. Rosoff weet heel goed een omslag in het verhaal op te bouwen, en dat alles door middel van haar goede schrijfstijl en unieke personages. Die personages zorgen er tevens voor dat een paar sterke scènes een verhaal toch heel goed en spannend kunnen maken. Dit belooft veel goeds voor het tweede deel van deze trilogie!

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Dat soort vrienden