De Godden broers

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Meg Rosoff
Artikel door: Jaap Friso

Schoonheid overschaduwt alles

[Recensie] “We beginnen zachtjes te janken als honden die het park ruiken,” schrijft Meg Rosoff over het moment dat het grote gezin bijna bij het familiehuis is gearriveerd voor de jaarlijkse vakantie. Het is één van die prachtige zintuiglijke zinnetjes uit De Godden broers. Een broeierige zomerroman die het eerste van een drieluik is.

Het mooiste weer, het lekkerste eten, het grootste plezier. Iedereen lacht en straalt optimisme uit. De verteller steekt niet onder stoelen of banken waarom iedereen zo veel zin heeft in deze vakanties. “De acteurs staan klaar, de zomer begint.” Er verschijnen een paar nieuwe acteurs ten tonele die de vertrouwde verhoudingen veranderen. Vanwege de bruiloft van een nicht aan het einde van een zomer logeren de zoons van de peettante, een beroemde filmactrice,  ook in het vakantiehuis. Deze ‘Godden broers’ verschillen als dag en nacht. Kit kan alleen in superlatieven worden beschreven. Hij is betoverend knap (“een soort gouden Grieks standbeeld van een jongeling”) en charmant en vindt meteen zijn plek aan de lange eettafel. Zijn broer Hugo heeft “knobbelige ellebogen” en is stuurs en onbeholpen.

Het hadden karikaturen kunnen zijn: de knappe prins en het  lelijke eendjes. Dat laat ALMA-winnares Rosoff natuurlijk niet gebeuren. Ze buigt de clichés ingenieus om naar een broeierige intrige die langzaam grip krijgt op de personages en de lezer. Er kruipt onheil in het verhaal waar niet meteen de vinger op gelegd kan worden. Kit speelt een geraffineerd liefdesspel met een van de dochters waardoor er spanningen in de groep ontstaan. De gebruikelijke lome, zomerse sfeer van plezier en verveling maakt plaats voor chaos en twijfels. “Er zoemde een onderstroom van angst door het huis,” laat Rosoff de verteller zeggen. “De zomer voelt ineens aan als huiswerk.”

Met de verteller is iets bijzonders aan de hand. Rosoff laat in het midden of het om een jongen of meisje gaat. Een slimme zet die een  mysterieuze laag aan verhaal geeft, zeker in het licht van de ontwikkelingen rond de knappe Kit. Aanvankelijk wordt de bokkige Hugo als de slang in het paradijs gezien maar de verhoudingen verschuiven ongemerkt. Kit blijkt in al zijn betovering een poppenspeler die aan de touwtjes trekt. “En wij maar dansen.”

Pf

De Godden broers is een fascinerende en knap geconstrueerde roman over hoe we naar elkaar kijken en ons daarin kunnen vergissen. Het gaat over manipulatie, jaloezie en het bedrieglijke van de buitenkant… “Schoonheid overschaduwt alles, waaronder goedheid en talent.” Rosoff zet een uitgekiend  filmisch decor neer met lange tafels vol eten en drank waar mensen tot in de late uurtjes om elkaar heen hangen.  Wie van de sfeer van zomerse loomheid en verliefdheid houdt, kan zijn hart ophalen aan deze zinderende roman.

Maar het zijn vooral de personages die intrigeren en ook nieuwsgierig maken naar het vervolg. Met name de verteller, niet dat het geslacht veel uitmaakt maar het is toch wonderlijk hoe die vraagt blijft opspelen. Wie is die mysterieuze hoofdpersoon precies?

Eerder verschenen op JaapLeest

Dat soort vrienden

De Godden broers