De goede Helper

Zaterdag, 15 mei, 2021

Geschreven door: Sanne Lingstuyl
Artikel door: Denise de Groot

“Hans de Helper heeft altijd goede ideeën!”

[Recensie] We willen allemaal dat kinderen weerbaar in het leven staan. Dit boek helpt kinderen om voor zichzelf op te komen. Door helpende gedachten leren de hoofdpersonages Eva en Tom allerlei problemen op te lossen. Hans de Helper helpt de kinderen om met tegenslagen om te gaan. Dit boek helpt kinderen te bedenken wie God is en hoe God je kan helpen.

De goede Helper is geschreven door Sanne Lingstuyl. Sanne is theoloog en schrijfster. Ze geeft weerbaarheidstrainingen en dat merk je ook als je dit boek leest. Ze houdt zich bezig met thema’s zoals zelfvertrouwen, veerkracht en weerbaarheid. Deze thema’s komen terug in het boek.

In de goede Helper lees je over Eva en Tom. Zij wonen in Avonturenstad en maken, zoals de naam al doet vermoeden, allerlei avonturen mee. Dit boek bevat vijftien verhalen over Tom en Eva. Zo is Eva soms een beetje bang en schaamt ze zich omdat ze niet alles durft en heeft Tom last van negatieve gedachten. Zo vindt hij het lastig als zijn ouders ruzie hebben of als vrienden en familieleden zich verdrietig voelen. Dit zijn allemaal kleine tegenslagen die kinderen in het dagelijks leven ook tegenkomen. Hans de Helper leert ze om met de tegenslagen om te gaan. Hij is altijd aanwezig, net zoals de Heilige Geest ook aanwezig is in het leven.

Ik vind sommige tegenslagen wel een beetje op elkaar lijken. Zo komen Tom en Eva een paar keer wat pestkoppen tegen en heeft Tom vaker dezelfde negatieve gedachten.

Het Weer Magazine

Het boek begint met een voorstelronde. Wat mij meteen al opvalt is dat de omgeving met veel details beschreven wordt. Datzelfde geldt later voor gevoelens en gebeurtenissen. De illustraties dragen daaraan bij. Deze zijn gemaakt door Anne-Brechtje van de Geest. Ze studeerde Illustration design aan ArtiEZ. Ze maakt graag speelse illustraties met veel detail en kleur.

De hoofdstukken beginnen elke keer met een citaat uit de Bijbel. Dit citaat past goed bij het verhaaltje en is een mooie toevoeging. Dit boek is heel geschikt om voor te lezen aan kinderen. Je hoeft het boek niet op chronologische volgorde te lezen, maar je kunt voor een verhaal gaan die actueel is in het leven van je kind. Ik denk dat dit boek ook heel geschikt is als je niet gelovig bent. Het enige wat Hans de Helper doet is de situaties van verschillende manieren beredeneren. Hij kijkt met je mee hoe je de situatie met helpende gedachten op kunt lossen.