De Gorgels en de grote operatie

Zaterdag, 21 januari, 2023

Geschreven door: Jochem Myer, Rick de Haas
Artikel door: Agnes Eikema

Een fantastisch voorleesboek!

[Recensie] De Gorgels zijn terug! Ik denk dat ze nu erg druk zijn om de Corona-monsters te verslaan, maar een tijd geleden hadden ze ook te maken met een grote operatie. We lezen het allemaal in het nieuwste prentenboek van Jochem Myjer.

De Gorgels en de grote operatie is het nieuwste prentenboek van Jochem Myjer. In dit prentenboek lezen we verder over de kleine Gorgels die over de kinderen waken en ervoor zorgen dat ze niet ziek worden. Ze houden dus de ‘ziektemakers’ buiten de deur.

Waakgorgels Bobba en Belia waken over Melle en Limoni, de enige kinderen die beschikken over superogen waardoor ze ook hun Gorgels kunnen zien en er mee kunnen praten. Er breekt een spannende tijd aan, want Bobba heeft gehoord dat er een Grote Golf Rilbibberbrutelaartjes in aantocht is. Deze Grote Golf zal er voor zorgen dat veel kinderen ziek worden, alle waakgorgels staan dus op scherp. Het wordt een immense operatie om alle kinderen te beschermen tegen deze monstertjes.

Of-niet-of-wel
Helaas zijn de Waakgorgels niet in staat om alle kinderen te beschermen en dan start de echte Grote Operatie: de kinderen moeten snel de juiste medicijnen krijgen om snel weer beter te worden. Deze taak is voor de Doorsluisgorgels: zij moeten terug naar het eiland om de medicijnen op te halen en terug te brengen. Het wordt een ware race tegen de klok, zullen de Gorgels de strijd tegen de Rilbibbrebrutelaartjes winnen?

Wat ontzettend leuk om verder te kunnen lezen over Bobba, Belia en hun mensenkinderen Melle en Limoni. Het verhaal is fantasierijk en ook nog eens avontuurlijk, hoe mooi is het om te zien dat de Doorsluisgorgels het eiland bereiken door achter vrachtwagens te hangen en door zich te laten vliegen door meeuwen? Je zou haast willen dat ieder kind zo’n fijn vriendje heeft ter bescherming! Zeker in deze chaotische tijden waarin de ziektemaker corona de wereld ziek maakt. Dit boek hadden we op geen beter moment kunnen lezen, we praten immers elke dag wel over de ziektemakers. Gelukkig is het boek van Jochem Myjer niet zo heftig als de realiteit en kunnen we er ook om lachen.

De Gorgels zijn fantastische voorleesboeken. Ook De Gorgels en de grote operatie is spannend, origineel en avontuurlijk ‘of-niet-of-wel.’ Met prachtige illustraties van Rick de Haas.

Eerder verschenen op boekenz

Midwinternacht (4+)