De gouden draad

Woensdag, 22 mei, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Karin de Leeuw

Textiel dat raakt ons allemaal

[Signalering] Omdat bijna niemand van ons (voortdurend) naakt rondloopt, raakt de geschiedenis van de textiel ons allemaal. We zijn er allemaal mee omringt, door onze kleding, de stoffering van ons huis en onze werkplek en nog veel meer. Stoffen voor warme en voor koele dagen, textiel op een marktkraam of een tent, een wollen matrasje voor de baby, wandtapijten in woningen, paleizen en kerken. Iedereen heeft, veel meer dan hij dacht, met textiel te maken.

Kassia St Clair, die eerder al schreef over het belang van kleur, laat ons in dit overweldigend complete boek voelen hoe belangrijk textiel is voor alle mensen. Ze beperkt zich zeker niet tot alleen de westerse wereld en ook niet alleen tot het heden. Wist u bijvoorbeeld dat de oudste fragmenten geweven linnen 32.000 jaar oud zijn? Al in een zeer ver verleden maakten mensen kleding en schoeisel waarmee ze zich in de bergen in de winter warm konden houden. Of het nu om wol, linnen of katoen gaat St. Clair heeft er een scala van interessante verhalen over opgenomen in dit boek.

Voor iedereen die van textiel houdt zal van dit boek genieten, maar ook iedereen die tot nu toe niet stil had gestaan hoe belangrijk geweven stoffen is ons bestaan zijn, zal in dit boek een rijke bron aan informatie vinden. Niet alleen staan er verhalen in over de kleding van Amerikaanse slaven of de zeilen van Vikingen, maar er wordt ook aandacht besteed aan hoe stoffen onze taal zijn binnen gedrongen: iets is met ons leven verweven, iets anders geeft stof tot praten.

Een rijk geïllustreerd en fraai uitgevoerd handboek en naslagwerk.