De gouvernante van Penwythe Hall

Vrijdag, 23 augustus, 2019

Geschreven door: Sarah Ladd
Artikel door: Annelien Kruithof

Spannende gebeurtenissen

[Recensie] Dit boek voldoet aan alle verwachtingen. Ladd neemt je mee terug in de tijd en weet dit prachtig te omschrijven. Zowel de omschrijvingen van kleding, huizen en omgeving prikkelen je zintuigen alsof je er zelf middenin zit. Tijdens het lezen van dit boek kwam de rust over me heen. Cordelia, meestal Delia genoemd, is een fijn hoofdpersonage. Lief, betrouwbaar, maar ook sterk. Ze laat zich niet ondersneeuwen. Daar hou ik wel van. Een vrouwelijk hoofdpersonage dat volledig afhankelijk lijkt te zijn van een man, daar krijg ik jeuk van.

Het boek is behoorlijk voorspelbaar, maar dat stoorde mij niet. Eigenlijk voldoet het zelfs hierin aan mijn verwachtingen. Dit voorspelbare einde haalt namelijk niets af van de weg daar naartoe. Nadat de kinderen met hun gouvernante en leraar zijn aangekomen in Cornwall bij hun oom Jac, moet iedereen nog een plekje krijgen. Men moet wennen aan elkaar, vertrouwen krijgen in elkaar en een band opbouwen. Dit gaat niet zonder moeilijkheden. Verschillende mensen hebben kwade plannen. Hierdoor weet Ladd een goede balans te creëren van spanning maar ook vertrouwen in de belangrijkste personages.

De schrijfstijl van Ladd is prettig op de enkele herhalingen her en der na. Het boek leest makkelijk en hoewel sommige woorden ongewoon zijn, horen ze wel bij de periode waarin het verhaal speelt. Misschien komt het mede door die periode waarin het speelt dat het verhaal rust over zich heeft. Het leven was toen minder snel, zonder auto’s, telefoons en andere dingen die tegenwoordig zo normaal zijn. Zoals ik al schreef komen er zeker een aantal spannende gebeurtenissen voor waardoor het verhaal voor mij ook nergens de neiging had saai te worden.

Delia is al eens getrouwd geweest en heeft zelfs een dochtertje gehad. Deze lijn blijft langere tijd mysterieus. Over haar man wordt veel uiteindelijk wel duidelijk. Hoe het zit met haar dochtertje blijft echter onduidelijk, dat vond ik jammer. Uiteindelijk hoop je toch alle antwoorden te hebben. Ook de broer van Delia blijft voor mij wat mysterieus maar dit kan ook zijn omdat ik er zelf nog meer achter zocht.

Als je houdt van een romantisch, fijn verhaal dat speelt in het verleden dan is dit zeker een aanrader. Ik heb in ieder geval genoten en geef De gouvernante van Penwythe Hall 4 sterren.