De griezels

Zaterdag, 10 april, 2021

Geschreven door: Roald Dahl
Artikel door: Agnes Eikema

Meneer Griezel is namelijk gek op vogelpastei en hij droomt al jaren van zijn eigen grote ondersteboven-apencircus…

[Recensie] Wanneer ik aan Roald Dahl denk, denk ik vooral aan zijn boeken (en films) Matilda, Heksen en De Grote Vriendelijke Reus (GVR). Misschien omdat de films mij zo bij zijn gebleven, maar ook de ijzersterke verhalen vergeet je niet snel. Ze bevatten vrijwel alle componenten om jeugdige maar ook volwassen lezers te boeien. Onlangs herlas ik De Griezels die ik tijdens de Kinderboekenweek van dit jaar heb gekocht.

De griezels in dit boek zijn twee mensen die vreemd, eigenzinnig, onaardig en eng zijn. Het zijn de heer en mevrouw Griezel! Ondanks dat ze dezelfde eigenschappen hebben, kunnen ze niet met elkaar door één deur. Ze maken elkaar constant het leven zuur, waarbij ze de ander elke keer weten te overtreffen.

Zo laat mevrouw Griezel haar man kronkelspaghetti eten en laat meneer Griezel zijn echtgenoot doen geloven dat ze krimpt totdat er niets meer van haar over zal blijven. Treiteren, pesten en gemeen doen zijn aan de orde van de dag. Ze zijn niet alleen gemeen tegen elkaar, maar ook naar anderen. Zo vangt meneer Griezel de vogels uit de tuin om er vogelpastei van te maken. Ook houden ze aapjes die van hem alles ondersteboven moeten doen. Op een gegeven moment is de maat vol en nemen de dieren op hilarische wijze wraak op de familie Griezel.

Het boek is voorzien van treffende illustraties van Quentin Blake. Zo wordt er in het eerste gedeelte van het boek de heer en mevrouw Griezel uitgebreid voorgesteld. De illustraties laten niets aan de verbeelding over en passen perfect bij de bijhorende tekst. En boven dat, ze zijn hilarisch! Ik vind dit zo leuk gedaan, het vult het verhaal zo mooi aan.

Het verhaal an sich is een echt verhaal van Dahl. Humoristisch, origineel met een snuifje eigenzinnigheid voor zijn karakteristieke personages. Ik herken zijn schrijfstijl meteen, want het doet mij meteen denken aan De Heksen en De GVR. Ik kan niet wachten tot mijn zoon de leeftijd heeft om kennis te maken met de boeken van Dahl, want ondanks dat de verhalen wat ouder zijn, ze blijven tijdloos. Een ‘must-read’ voor elk kind met een beetje fantasie 🙂

Eerder verschenen op Boekenz.