De Grisha 1 - Schim en schaduw

Zaterdag, 13 april, 2019

Geschreven door: Leigh Bardugo
Artikel door: Sanne Wortman

Duister, fascinerend en magisch

[Recensie] In een land verscheurd door oorlog en een grote zwarte Schaduwvlakte, is Alina slechts een onbetekenende soldaat die nergens erg goed in is. Ten minste, totdat zij en haar regiment aangevallen worden en ze ziet hoe haar beste vriend Mal zwaargewond raakt. Dan ontwaakt opeens er een magische kracht in haar, die niet alleen Mal redt, maar die eindelijk een einde zou kunnen maken aan de verschrikkelijke Schaduwvlakte. Alina wordt ingelijfd door de Grisha, het magische elitekorps onder leiding van de Duisterling, en moet haar nieuwe krachten leren beheersen. Dit terwijl ze niemand kan vertrouwen en de toekomst van het hele koninkrijk van haar afhangt.

Leigh Bardugo zet met de Grisha-trilogie een heel vette fantasyserie neer, vol met magie, magische wezens, slechteriken, oorlogen, prinsen, romantiek en nog veel meer. Samen met Alina, die eerst immers een heel gewoon meisje is, ontdek je de magische wereld, en kom je er steeds weer achter dat alles veel complexer is dan het lijkt. De karakterontwikkeling is duidelijk aanwezig: Alina maakt zoveel mee en verandert daar heel duidelijk door, maar de mensen om haar heen veranderen ook, waardoor het verhaal blijft verrassen.

Wat de prachtige fantasywereld betreft… Netflix heeft aangekondigd een serie te willen maken gebaseerd op deze trilogie en ik kan niet wachten! Heel vaak werd er in de boeken iets beschreven dat er zo groots en gaaf uit zag in mijn hoofd. Ik verwacht echt dat dit hele mooie beelden zal opleveren.

Grappig detail vond ik dat Bardugo Russische namen en woorden gebruikte voor sommige fantasy-elementen. Aangezien ik echt heel weinig Russisch ken, was het een interessante twist die een aparte sfeer gaf aan de fantasywereld.

De schrijfstijl vond ik soms een klein beetje chaotisch. Dan werd net niet helemaal duidelijk uitgelegd wat er gebeurde of waarom. Maar de fantasy, de karakters en het verhaal waren meer dan prima, en maakten het helemaal goed. Ik had de serie in een recordtempo uit en kon op een gegeven moment niet meer stoppen met lezen! Ben ook wel heel benieuwd geworden naar de vervolgserie De Kraaien.

Alex Stern 2 - Duivelsvlucht

De jongen uit het woud

De Grishaverse 8 - Boek der Heiligen