De grondel en de garnaal

Zaterdag, 22 december, 2018

Geschreven door: Geert-Jan Roebers
Artikel door: Anne van Kessel

Opvallende vriendschappen in het dierenrijk

De honingspeurder en de honingdas. De grondel en de garnaal. En de dwergmangoest en de tok. Het dierenrijk kent talloze bijzondere vriendschappen. Bioloog Geert-Jan Roebers en illustrator Margot Westermann maakten er een prachtig boek over.

In de film de Leeuwenkoning zijn Timon het stokstaartje en konbbelzwijn Pumba de dikste vrienden. Samen worden ze vrienden met leeuw Simba. In het echt zou dat nooit gebeuren. Een leeuw houdt wel van beide, maar dan om op te eten. Gelukkig hebben stokstaartjes genoeg vrienden binnen hun eigen familie. Het nieuwste boek van bioloog Geert-Jan Roebers staat vol met weetjes over vriendschappen in het dierenrijk.

De vriendschappen zijn ingedeeld op soort. Van speelmaatjes tot zorgdieren. En van broederliefde tot valse vrienden. In iedere categorie worden er een paar dieren uitgelicht. Die voelen soms wat willekeurig gekozen, maar je komt genoeg verrassingen tegen. En ook als bioloog leer je nog genoeg nieuwe dingen.

Iedere pagina bevat namelijk een stukje tekst over de vriendschap (in zwart) en daarnaast nog wat losse weetjes over de beschreven soorten (in rood). Alles wordt aangevuld met flink veel prachtige en grappige illustraties. Hierdoor oogt de opmaak van het boek soms wel wat chaotisch. Ook omdat de zwarte hoofdtekst soms op de rechterpagina staat, en soms op de linker. En je in sommige gevallen de weetjes wel gelezen moet hebben om de hoofdtekst te begrijpen.

Dans Magazine

Gay Flamingo’s

De teksten zijn grappig geschreven en goed te begrijpen door kinderen. De lezer leert dat honingdauw eigenlijk zoete luizendiarree is en dat mieren en bijen er dol op zijn. Die maken er honing van. Dat flamingomannetjes soms verliefd worden op elkaar en samen een nest bouwen en een ei van de buren pikken om uit te broeden. En dat de garnaal een holletje graaft waar hij samen met de grondel (klein visje) kan wonen. In ruil daarvoor waarschuwt de grondel de garnaal als er gevaar dreigt, de garnaal is namelijk blind.

Ook mooi is de pagina over gorilla Koko en haar vriendschap met de poes All Ball. Koko heeft gebarentaal geleerd waardoor ze tweeduizend Engelse woorden begrijpt en duizend woorden kan zeggen. Veel van die woorden heeft ze zelf bedacht. Zo is een ring een ‘vingerarmband’, een eend ‘een watervogel’ en noemde ze haar kat All Ball. De kitten voelde zich op haar gemak bij de gorilla en rolde zich altijd helemaal op tot een balletje (all ball in het Engels) en viel dan in slaap. All Ball kwam helaas onder een auto en als Koko haar naam nu hoort, gebaart ze ‘verdrietig’.

Aan het einde van ieder hoofdstuk volgt een dubbele pagina met losse weetjes over andere soorten en die vind ik persoonlijk wat rommelig. Ook al zijn de weetjes vaak wel erg leuk. Compleet kun je toch niet zijn, dus ik zou het bij de pagina’s over de vriendschappen (met weetjes) hebben gelaten.

Het is een origineel boek dat je niet van voren naar achteren hoeft te lezen. Je kunt ook prima het boek openslaan en wat losse pagina’s lezen. Of samen met je beste vriend of vriendin natuurlijk.

Eerder verschenen op Kennislink