De grootste bankoverval aller tijden

Woensdag, 27 april, 2022

Geschreven door: Frank Krake
Artikel door: Demi Stein

Bankoverval in het kleine Twente

[Recensie] Een groep vastberaden verzetsvrienden in het kleine Twente zijn van plan om een bankoverval te plegen. Nederland is inmiddels al vier jaar onder Duitse bezetting, waardoor de verzetsgroep geld nodig heeft. De leider van deze verzetsgroep, Derk Smoes, is een ondergedoken bankmedewerker die door de nazi’s gezocht wordt. Hij krijgt de tip dat er in twee kluizen in het oosten van het land meer dan 200 miljoen gulden opgeborgen ligt.

Onbekende bankoverval
Op vrijdag 8 april gaf Frank Krake een lezing over zijn nieuwste boek De grootste bankoverval allertijden in Broekhuis Almelo, de stad waar de bankoverval plaatsvond. Hij gaf deze avond aan dat, “[w]anneer je het over de grootste bankoverval aller tijden hebt, linken mensen dit regelmatig aan Bankier van het verzet. De grootste bankoverval hier in Almelo is vrij onbekend”. Voor veel mensen in de omgeving is het echter wel bekend; zo kreeg Krake van zijn vader als kind verhalen te horen over deze bankoverval.

Historische foto’s
Ondanks de dikte van De grootste bankoverval allertijden leest het boek erg vlot. Dit komt doordat de informatie die Krake met je deelt erg interessant is. Bovendien vullen historische foto’s deze informatie goed aan.

Krake houdt je aandacht het gehele boek vast. De vele namen en feiten vliegen je om de oren, maar doordat je als lezer alles graag te weten wil komen is dit eerder prettig dan storend. Het geeft het gevoel dat je niks mist en over een zeer interessant stukje geschiedenis leert.

Waar is het geld?
De bankoverval vond plaats in Almelo tijdens de zomer van 1944. De Duitsers kregen destijds steeds meer stress vanwege de opkomst van de geallieerden en de Russen. Ze verplaatsten het geld van hot naar her tot het uiteindelijk dicht en ‘veilig’ bij de grens lag, namelijk in Almelo. Bankovervallen werden regelmatig gepleegd, dus toen er gevraagd werd om extra wapens omdat er vermoedelijk een overval aan zat te komen, werd er onverschillig gereageerd. Dit hebben de Duitsers geweten! De verzetsgroep nam maar liefst 46 miljoen gulden mee, een flinke klap in het gezicht van de nazi’s. Een zoektocht werd opgezet. Waar heeft de verzetsgroep al dit geld gelaten?

Krake neemt je mee in het verhaal van deze verzetsgroep. Verschillende personen worden uitgelicht, de ene volg je wat nauwer dan andere. Wat sterk naar voren komt is dat iedereen in deze verzetsgroep als dapper gezien kan worden en dat iedereen op zijn/ haar eigen manier een steentje bijdroeg aan het verjagen van de Duitsers. Na het lezen van dit boek kan je dan ook niets anders dan veel respect en waardering voor deze mensen voelen. Automatisch vraag je jezelf af “wat had ik gedaan in deze situatie?”. Onvoorstelbare gebeurtenissen vinden plaats en Krake legt ze je allemaal op een prettige manier uit.

Frank Krake is een Nederlandse auteur en ondernemer. Voor zijn boeken doet hij zelf onderzoek. Hij schrijft het boek en geeft deze vervolgens ook zelf uit. Voor De grootste bankoverval allertijden deed hij jaren onderzoek. Tijdens de lezing zei Krake: “Ik geloof zelf pas iets als ik bewijzen heb,” wat duidelijk in zijn boek naar voren komt. Hij laat geen ruimte vrij voor vragen of twijfels. Hij heeft het tot op de bodem uitgezocht en het om weten te zetten naar een zeer interessant verhaal.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2

De verzetsman en de voetbalheld

De grootste bankoverval aller tijden