De grote beerrups

Zaterdag, 2 april, 2022

Geschreven door: Julia Donaldson
Yuval Zommer
Artikel door: Jolanda Rovers

Een kleine rups met grote dromenā€¦

[Recensie] De grote beerrups is een kleurrijk boek dat dit jaar in vertaling in Nederland is uitgegeven. Met prachtige botanische tekeningen die het verhaal treffend en feeƫriek illustreren. Uit alles straalt de liefde voor de natuur van zowel de schrijver als de illustrator. Er is, behalve de rupsen, nog veel meer te zien en te tellen in de tekeningen. Bloemen, miertjes, torren en kevertjes zijn overal te ontdekken als je goed kijkt. De zich herhalende voorvallen en gesprekjes met andere rupsen in het boek geven ritme en zorgen voor een begrijpelijke ontknoping.

De schrijfster, Julia Donaldson, heeft veel prentenboeken op haar naam staan, zoals De Gruffalo en is, zeker in Groot-Brittanniƫ, wereldberoemd. Van Yuval Zommer, de tekenaar van de prachtige platen in dit boek, zou je Het Bijzondere Beestjes Boek kunnen kennen.

Een sprookje? Een droom? Of toch de natuur?
De ondertitel van het boek, zo staat op het omslag, is Een kleine rups met grote dromenā€¦. Misschien droomt de grote beerrups ā€™s nachts heel veel en groots, maar dat komt in het verhaal niet voor.

Het boek begint als een sprookje met ā€œEr was eensā€¦ā€, wat op de volgende pagina min of meer verstoord wordt door menselijk ingrijpen in de natuur. Dat blijkt de reden te zijn voor de grote beerrups om op zoek te gaan naar nieuwe paardenbloemen, die zij lekker vindt en waar ze vrolijk van wordt. Op die zoektocht komt ze allerlei andere rupsen tegen. Allemaal mooier, kleurrijker en opvallender dan zij. Want onze grote beerrups heeft maar een saaie harige vacht. Dan gaan de rupsen zich verpoppen tot vlinders. Cocons worden als mooie zijden jasjes gesponnen en het grote wachten begint. De rupsen staan grote verrassingen te wachten. Wat voor vlinder zal de grote beerrups worden?
Dat de natuur altijd verrast, verbaast en leerzaam is, is misschien nog wel mooier dan een droom of een sprookje.

Archeologie Magazine

Extra
Achter in het boek is een extra vlinderfeitjesboekje geplakt: Van alles over rupsen en nachtvlinders. Dit boekje, geschreven door Michael Blencowe van de Sussex Wildlife Trust, geeft veel feiten en weetjes over deze diertjes. Dat dit extra boekje voor de wat oudere kinderen vanaf ca. 8 jaar geschikt is, maakt dit een boek waar oudere broertjes of zusjes ook plezier aan kunnen beleven.

—