De grote oven van Van Boven

Zaterdag, 1 februari, 2020

Geschreven door: Yvette van Boven
Artikel door: Esther Out

Een echte Yvette van Boven

[Recensie] Yvette van Boven behoeft natuurlijk geen enkele introductie meer. Voor degenen die onder een steen geleefd hebben: Yvette van Boven schrijft voor de Volkskrant en Libelle, ze heeft een eigen tv programma Koken met Van Boven en ze schreef verschillende kookboeken die het heel goed doen. Zo is Home Made een absolute bestseller en vorig jaar verscheen Home Sweet Home Xmas, één van mijn favorieten die volkomen terecht genomineerd was voor Kookboek van het Jaar.

Yvette van Boven is al jaren een vaste waarde in culinair Nederland met een trouw publiek dat zich nog altijd uitbreidt. Wat mij betreft is de grootste reden hiervan het feit dat de recepten altijd kloppen. Daarnaast zijn ze wat de Amerikanen ‘doable’ noemen. Originele recepten die voor de meeste mensen goed te doen zijn. Ook lenen haar recepten zich vaak voor eigen variaties, wat voor de meer ervaren thuischefs dan weer heel erg leuk is.

Het nieuwste boek van Yvette van Boven heet De Grote Oven van Van Boven en staat boordevol oermakkelijke ovengerechten. Het is het derde deel in de serie ovenrecepten die eerder zijn verschenen in Volkskrant Magazine. Net als in haar vorige kookboeken is het boek rijk geïllustreerd door de auteur zelf en zijn de foto’s gemaakt door haar echtgenoot Oof Verschuren.

De recepten zijn ingedeeld naar maand, zodat je altijd makkelijk kunt kiezen wat bij het seizoen past. Daarnaast is het aanbod heel divers. Er staan wat fancy gerechten in als Victoria Sponge, Pissaladierè en Crème Brûlée van steranijs, maar ook fijne alledaagse gerechten als een broodje Kipgyros, Geitenkaaspakketjes en een Kaas-Uientaart. Ik testte het gehaktbroodrecept op pagina 123, waar een schrikbarende hoeveelheid mosterd in gaat. Het resultaat was een mooi stevig, maar toch sappig gehaktbrood dat goed te snijden was en dat verrukkelijk smaakte. Eigenlijk precies wat ik gewend ben van de recepten van Yvette van Boven.

Archeologie Magazine

Ik kan nog veel meer lovende woorden spreken over dit boek, maar eigenlijk is dit voldoende: het is een echte Yvette van Boven, die wederom klopt als een bus. Kopen dus dat boek en hup… de keuken in!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl