De grote vossenjacht

Zaterdag, 16 juli, 2022

Geschreven door: Justyn Edwards
Artikel door: Sanne de Jong

Ontdek nu hoe een goocheltruc in elkaar zit!

[Recensie] Justyn Edwards laat je met zijn boek De grote vossenjacht toe in de wereld van het goochelen. Probeer zelf te ontdekken hoe het verhaal in elkaar steekt, en kom erachter hoe de goocheltrucs nou echt in elkaar zitten. Edwards legt dit door middel van het verhaal en de personages stiekem aan je uit!

De grootste illusionist aller tijden
In De grote vossenjacht doet Liv mee aan het tv-programma genaamd De grote vossenjacht. In het huis van De Grote Vos moeten ze ontrafelen hoe alle goocheltrucs in elkaar steken, zodat ze winnen. De prijs is de nalatenschap van De Grote Vos. Wie deze Grote Vos is, is niet bekend. Wat we wel weten is dat hij de grootste illusionist aller tijden is. Maar hij zou zijn overleden en hij wil zijn nalatenschap geven aan degene die het verdient om zijn geheimen te kennen en zijn werk kan voortzetten. Maar Liv doet alleen maar mee om een gestolen truc terug te vinden. De Grote Vos zou namelijk een truc van haar vader hebben gejat, waarmee hij veel succes heeft beleefd. Het ging niet goed met de zaken van Livs vader en nu is hij spoorloos verdwenen…

Justyn Edwards woont in Cornwall (Groot-Brittannië) samen met zijn vrouw en twee katten. Hij is een afgestudeerd archeoloog en werkt als softwareontwikkelaar. Tegenwoordig besteedt hij veel tijd aan schrijven. De grote vossenjacht is zijn debuut, maar de vervolgdelen staan al op de planning. Hij keek graag naar goochelshows en haalde zijn inspiratie voor dit boek daar dan ook uit.

Ontdek de trucs in het boek
Vanaf het begin tot en met het einde wordt de lezer bij dit boek betrokken. In het begin is er al een soort korte introductie waarbij verteld wordt dat dit boek een truc is en dat je zelf het raadsel van het einde van dit boek op zou kunnen lossen. Hier wordt het einde al verklapt, maar door het verhaal vergeet je dit al snel en ben je tegen het einde alsnog verrast door hoe het afloopt. Tijdens het lezen denk je automatisch mee met de hoofdpersonages hoe de goocheltrucs opgelost zouden moeten worden. Aan het eind van het boek wordt er ook nog een truc uitgelegd, die je zelf thuis kan uitproberen. Het is ook nog eens goed te doen, want je hebt er alleen kaarten voor nodig. Het zal voor kinderen heel leuk zijn om te lezen hoe bepaalde goocheltrucs in elkaar zitten. Dat wordt natuurlijk meestal niet uitgelegd.

Gechanteerd?
In het boek wordt Liv op een gegeven moment gechanteerd. Dit geeft een goede extra laag aan het verhaal, maar de reden waarom Liv gechanteerd wordt, kwam voor mij niet duidelijk over. Het is niet het geval dat zij is gekozen voor het tv-programma in plaats van iemand anders, of dat ze niet goed genoeg was. Toch zegt de chanteur wel de hele tijd dat ze haar plek in de wedstrijd aan hem te danken heeft. Dit had beter uitgewerkt kunnen worden.

Jonge lezers opgelet!
Het hele boek door gebeurt er elke keer wel iets. Het zit vol actie en avontuur. Als lezer krijg je niet even de rust en ruimte om alle aanwijzingen op je gemakje door te nemen. Dat kan bij een echte goocheltruc natuurlijk ook niet. Het is daarom zeker iets dat in dit boek op een goede manier is verwerkt. Daarbij zijn de hoofdstukken kort en er staan niet te veel woorden op een pagina. Hierdoor is het hopelijk voor jongere kinderen ook al makkelijk om dit boek zelfstandig te lezen.

Dus heb je altijd al willen weten hoe die spannende goocheltrucs in elkaar zitten? Dan is dit boek zeker wat voor jou!

—

Eerder verschenen op @sann.books