De hel en andere bestemmingen. Memoires 2001

Woensdag, 22 juli, 2020

Geschreven door: Madeleine Albright
Artikel door: Silke Wimme

Puur genieten!

[Recensie] Tijdens de regeerperiode van Bill Clinton tussen 1997 en 2001 was Madeleine Albright de eerste vrouwelijke minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten. Wanneer haar ambtsperiode in 2001 ten einde loopt, gaat ze op zoek naar nieuwe uitdagingen. Die vindt zij uiteindelijk in tal van activiteiten. Ze schrijft zich in bij Washington Speakers Bureau zodat ze lezingen kan houden want dialoog is belangrijk voor haar. Ze richt samen met enkele anderen The Albright Group op, een internationaal adviesbureau. Ze hervat haar colleges als hoogleraar en wordt voorzitter van het National Democratic Institute. Bovendien beslist ze ook nog eens om haar biografie te schrijven. De hel en andere bestemmingen is een weergave van al deze activiteiten sinds 2001.

“Hoe kan je verveeld zijn in een wereld waarin talloze voorbeelden van menselijke vindingrijkheid,
eigenaardigheid, wijsheid en compositie te zien zijn.”

Mevrouw de Minister en Praagse Winter zijn eerder verschenen boeken die over het leven van Madeleine Albright gaan en die zij ook zelf heeft geschreven. Met Mevrouw de Minister, die reeds verscheen in 2001, neemt zij ons mee naar de periode waarin zij werkte als diplomaat, ambassadeur en Minister van Buitenlandse Zaken. Praagse Winter verscheen een tiental jaar later en gaat over haar jeugdjaren die ze doorbracht in Europa en de beproeving die haar ouders doorstonden tijdens de holocaust. Het boek bevat veel informatie over de geschiedenis van Europa en ik heb enorm van dit boek genoten. Vol ongeduld keek ik dan ook uit naar haar volgende boeken en nu is het dan eindelijk zo ver. De hel en andere bestemmingen is net uitgebracht en neemt ons mee naar de periode tussen 2001 en 2019, na haar ambtsperiode als Minister van Buitenlandse Zaken. Mevrouw de Minister, Praagse Winter en De hel en andere bestemmingen gaan telkens over een andere periode in het leven van Madeleine: haar jeugdjaren, de periode waarin zij een carrière vrouw van middelbare leeftijd is en haar leven als gepensioneerde. De drie boeken zijn bovendien autobiografisch want de auteur vindt dat zij alleen haar eigen leven en activiteiten kan omschrijven.

Met De hel en andere bestemmingen heeft Madeleine wederom een literair pareltje geschreven. De hedendaagse internationale politiek is geen simpele materie. Maar door haar achtergrond als hoogleraar slaagt zij erin om iets, dat op het eerste zicht gecompliceerd lijkt, op een eenvoudige manier te omschrijven zodat iedereen het kan begrijpen. Het is ook vaak saaie en droge materie, maar dit is buiten Madeleine gerekend. Zij slaagt erin om het geheel op een boeiende manier te vertellen, vanaf de eerste pagina hang je aan haar lippen. Droge, saaie onderwerpen worden via de pen van Madeleine boeiend en luchtig. Zij zal het in De hel en andere bestemming voornamelijk hebben over haar leven na haar ambtsperiode in 2001. Hierbij zal ze het “hoe” en “waarom” van haar acties in het licht zetten. Terwijl ze haar memoires verteld zal ze ook andere zaken aankaarten, zo zal zij bijvoorbeeld een analyse geven over de afzetting van Saddam Hoessein en de Iraakse politieke situatie toentertijd of ze zal uitleggen hoe een overheidsinstantie werkt met het opbouwen van een vertrouwensrelatie via ongewone vriendschappen. Ook leren we tijdens het lezen een aantal bijzondere mensen kennen, waar we voorheen nog niet van hadden gehoord. Het educatief gehalte van De hel en andere bestemmingen is hoog en door het grote aantal onderwerpen die Madeleine aanhaalt in het boek zal het ook weer een breed publiek aanspreken. Het boek bestaat uit verscheidene korte hoofdstukken die je perfect afzonderlijk kan lezen. Dit is misschien handig wanneer er een onderwerp is dat je minder bevalt, zo kan je het hoofdstuk overslaan en verder doen met het volgende.

Ons Amsterdam

Ik was enorm verrast door Madeleine’s bijzondere gevoel voor humor. Soms zijn het doordenkertjes, andere zijn dan sarcastischer en nog andere gaan over zichzelf, een soort van zelfspot. Vaak zat ik tijdens het lezen met een grote glimlach op mijn gezicht of kreeg ik zelfs een heuse lachbui! Het lezen van dit boek was dan ook puur genieten.

De hel en andere bestemmingen is wederom een intelligent boek ontsproten uit het geniale brein van een fantastische dame: Madeleine Albright. Met gevoel voor humor en pretentieloos brengt zij haar memoires over de periode na haar ambtstermijn. Vijf sterren.