De Held van Oer

Zaterdag, 3 oktober, 2020

Geschreven door: Thea Dubelaar
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een mooi, simpel en magisch verhaal

[Recensie] Justin woont in Alhier, een vrij rustig dorpje. Op een dag ziet hij alleen bijzondere wezens in zijn dorp, zoals nimfen, feeën en een leguaan die op magische wijze uit een ansichtkaart is gekomen. Justin gaat op reis door Oer, een magisch land vol fantasywezens. In Oer gebeuren er vreselijke dingen, waarbij sommige wezens uit Oer denken dat de mensheid de schuldige is. Justin moet de goedheid van de mens bewijzen en gaat op gevaarlijke avonturen om vrede te brengen in Oer.

De Held van Oer is een mooi verhaal voor jonge fantasyliefhebbers die meer willen lezen over magie. Thea Dubelaar zorgt ervoor dat ze vele magische wezens weet te verwerken in haar verhaal. Oer barst van de magische wezens. Kobolden, gnooms, dwergen, feeën en nimfen, alles is er wel te vinden! De wetten van Oer zijn ook heel abstract en Oer zit vol verschillende gebieden die de fantasie van kinderen kan prikkelen. Hoewel ik als oudere lezer minder onder de indruk ben van het verhaal, was ik als kind helemaal weg van deze magische wereld.

Hoewel de personages wat vlak zijn, vond ik de gebeurtenissen in De Held van Oer erg vermakelijk. Justin beleeft spannende avonturen waarbij de spanningsboog mooi oploopt. Justin laat zien dat hij erg dapper is en al snel veel geeft om de wezens uit Oer, waardoor hij een perfect voorbeeld is van de standaard held. Ook vond ik bepaalde personages en magische wezens erg herkenbaar uit andere werken, wat erg leuk was om op te merken. Het is een mooi verhaal dat op zich afgesloten kon worden, maar de liefhebbers van dit boek kunnen gelukkig nog twee vervolgdelen lezen! De Held van Oer is een mooi en simpel verhaal voor jonge lezers die zich willen verdiepen in magische werelden, want bij Thea Dubelaar ben je zeker bij het juiste adres. Het zou waarschijnlijk moeilijk zijn om dit boek te vinden, maar het zou zo maar kunnen dat dit boek ook bij jouw bibliotheek ligt!

Eerder verschenen op nerdygeekyfanboy