De heren van de tijd

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Eva García Sáenz de Urturi
Artikel door: Joop Liefaard

Voltooiing van Baskische trilogie is meer dan alleen een thriller

[Recensie] De riten van het water, het tweede deel van de trilogie. Ook dit deel werd een groot succes.

In Vitoria vindt de presentatie van het langverwachte boek De heren van de tijd plaats. Als de geheimzinnige schrijver van het boek niet komt opdagen en profiler Unai Lopez de Ayala op onderzoek uitgaat, vindt hij een dode man die met een overdosis van een middeleeuws stimulerend middel is omgebracht. Na nog een moord ontdekt Unai overeenkomsten met de moorden in het boek De heren van de tijd. Commissaris Alba Díaz de Salvatierra, Unai en zijn collega Estíbaliz beginnen een onderzoek wat hen voert naar de toren van Nograro, waar de schrijver van het boek zou wonen; een uitermate complexe man die het onderzoek er niet makkelijker op maakt.

Einde van de twaalfde eeuw

De heren van de tijd is een goed geconstrueerd verhaal waarin heden en verleden een belangrijke rol spelen. Er zijn twee verhaallijnen. De eerste speelt zich af aan het einde van de twaalfde eeuw en vertelt het verhaal van graaf Diago Vela die in Vitoria woonde. De tweede verhaallijn die is gesitueerd in 2019 gaat over het politieonderzoek naar een aantal moorden die grote gelijkenis vertonen met de moorden die in de tijd van graaf Diago Vela werden gepleegd. Hoewel de verhaallijnen zich onafhankelijk van elkaar ontwikkelen, wordt aan het einde van het verhaal toch duidelijk dat het heden soms door het verleden wordt ingehaald.

Eva García Saenz de Urturi heeft een fraaie schrijfstijl die het lezen van het boek heel aangenaam maakt. De personages zijn goed uitgewerkt, de beschrijving van gebeurtenissen is boeiend en de geografische locaties waar het verhaal zich afspeelt zijn beeldend. Het lijkt alsof je zelf in het decor staat en over de schouders van de personages meekijkt.

De heren van de tijd is een thriller, maar het is ook een roman over de magische wereld van het Baskenland, de kleurrijke en trotse bevolking en de eigen historie van dit weerbarstige deel van Spanje. Het in elkaar weven van al deze elementen heeft Eva García Saenz de Urturi knap gedaan. Het product is een boek van hoog niveau. Het is de waardige afsluiting van een prachtige trilogie die een unieke plaats heeft in de misdaadliteratuur.

Eerder verschenen op Pagina 85