De Hit Encyclopedie

Woensdag, 8 december, 2021

Geschreven door: Denis Michiels
Artikel door: Peter van Bavel

Nostalgisch geneurie

[Recensie] Ben je het beu om altijd maar weer een ceedee, een grammofoonplaat of een platenbon te geven aan die muziekliefhebber met de feestdagen? Of heb je een mooi cadeau te geven aan een mens die alles al heeft? Dan kan ik je helpen! Of beter gezegd, dan kan Denis Michiels je helpen.

Hier doe je werkelijk iedereen een plezier mee die jong was in de periode tussen 1954 en 2021. En dat is daadwerkelijk iedereen.

Denis Michiels woont in Turnhout (Vlaanderen) en studeerde naast Humane wetenschappen ook Studio- en opnametechniek. Hij is naast auteur ook actief bij Theater Stap, een professioneel theatergezelschap dat voorstellingen maakt waarin mensen met een mentale beperking centraal staan. Eerder bracht hij al het boek 100 one-hit wonders uit over muzikale eendagsvliegen.

Nu waagt hij de sprong in het diepe. Van 100 one-hit wonders naar 1000 no 1 hits van de Lage Landen is een grote stap. Grote stappen leveren ook grote resultaten op. Het tafelboek (want dat is het) dat hier voor mij ligt, is van groot (A4) formaat, heeft meer dan vijfhonderd pagina’s in kleurendruk en weegt (zojuist gewogen) 2514 gram!

In zijn inleidende woorden geeft ook Denis aan dat de mens de drang bezit om alles te rangschikken in lijstjes. Zo ook hij, met de fascinatie voor de hitparade, al vanaf zeer jonge leeftijd. En die fascinatie delen we. Een heel album is te duur. Wanneer je genoeg spaarde, stapte je op de fiets naar de lokale platenzaak en doorliep je het langstdurende dilemma een keuze te maken uit de top- en tipsingles van dat moment. Tegenwoordig ondenkbaar in een tijd waarin een druk op je song naar keuze in een willekeurige muziekapp jouw favoriet direct laat horen.

Na veel wikken en wegen was The Sweet met Block Buster mijn eerste single. Denis Michiels geeft aan dat zijn eerste The Eve of the War was van Jeff Wayne. En ook al kennen we elkaar niet, durf ik te concluderen dat hij een jaar of vijf jonger zal zijn dan ik.

Een single heeft behalve het nummer dat je hebt gekozen ook nog een fotohoesje (meestal), een gekleurd label met informatie en een onbekende b-kant met een bonussong. De charme van singles is groot en ze wisselen tot de dag van vandaag veelvuldig van eigenaar. De mensen die er niets meer mee doen, maken de liefhebbers blij. Dus heeft u ze nog liggen, ik ben een belangstellende liefhebber.

Denis startte met zijn Facebookpagina ‘Het collectief geheugen’ en later het gelijknamige blog waarmee hij bekendheid verwierf in de wereld der hitlijsten. Hierin kon hij zijn kennis van de popgeschiedenis ontginnen en delen. Deze blogs waren een prima uitgangspunt voor dit boek waarbij hij in chronologische volgorde de nummer 1 hits van aanvullende informatie weet te voorzien, die je als gemiddelde muziekliefhebber niet allemaal paraat hebt.

De oudst genoemde nummer 1 hit in het boek is Papa loves Mambo van Perry Como, uit 1954. Perry Como had een carrière die zestig jaar duurde, de hit werd later ook gebruikt in films als Back to the future, Ocean’s eleven en de serie Lost. Ver voordat ik geboren ben was dit de eerste nummer 1 hit uit drie samengevoegde hitlijsten. En zelfs bij dit nummer heb ik direct de wens om het te beluisteren. Er is overigens nog veel meer info over dit nummer, die je zelf maar moet lezen.

De nummers 2 t/m 5 van de desbetreffende datum 01 december 1954 staan er ook bij. De vroegste jaren hebben minder hits dan de latere decennia. Dat is logisch, de lijsten wonnen aan populariteit en de platenverkoop groeide.

Met de komst van de CD nam de singlesverkoop na verscheidene vergeefse pogingen van de platenmaatschappijen dermate af, dat de productie uiteindelijk werd gestaakt. Met de komst van computers en het digitaal gecomprimeerde muziekformat Mp3 ontstond de piraterij middels het kopiëren van muziek. Pas met de komst van de streamingdiensten als Apple Music, Deezer en Spotify kreeg de muziekindustrie nieuwe voedingsbodem.

De revival van vinyl (grammofoonplaten) zet inmiddels de deur zover open dat sommige artiesten hun nummer weer op single uitbrengen. Door de lage aantallen en de hoge productiekosten kosten deze veelal rond de €10 per stuk. Belangrijker is dat ze er weer zijn. En dat is goed.

Het boek toont bij de hit gegevens ook een foto van de originele singlehoesjes. Slagroom op de toch al smakelijke taart. Naast een goedwerkende index op artiest en talloze bonuslijstjes en info, sluit dit boek af met een QR-code waar iedereen blij van wordt. De code brengt je naar de afspeellijst van dit boek met meer dan 95 uur hits van acht decennia.

In aanvulling op de start van mijn recensie kan ik melden dat het ook een superidee is om dit boek gewoon voor jezelf te kopen. Naast het uiterlijk en de tot in detail uitgewerkte vormgeving (paginanummering met toonarm) is het een trip down memory lane voor alle leeftijden.

Nooit eerder wisten bladzijden tot zoveel nostalgisch geneurie te leiden. Wanneer er een hitlijst voor hitlijst-boeken bestond, stond deze op nummer 1. Vier hit-sterren voor deze muzikale zwaargewicht.

Persoonlijke songtekst:
‘Don’t you feel it growin’ day by day?
People gettin’ ready for the news