De jongen onder water

Zaterdag, 31 juli, 2021

Geschreven door: Adam Baron
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Wat zou er schuilen achter het feit dat Timon nooit mag zwemmen?

[Recensie] Timon Titus heeft nog nooit in zijn leven gezwommen. Zijn moeder heeft hem nooit meegenomen naar het zwembad of naar het strand, maar waarom niet? Wanneer Timon met school een uitje heeft naar het zwembad, verdrinkt hij bijna en begaat hij een enorme blunder voor zijn hele klas. Zijn moeder heeft een bepaald geheim voor Timon, dus hij wil erachter komen waarom hij nooit mag zwemmen. Samen met zijn vrienden gaat hij op onderzoek uit.

De jongen onder water is een boek dat me meteen aansprak. Uitgeverij Billy Bones weet altijd pareltjes uit te zoeken als het gaat voor boeken voor jonge lezers, waarbij de inhoud zo fijn is dat ook oudere lezers er van kunnen genieten. Ik had dus het volle vertrouwen dat ook dit boek een knaller ging worden. Wat zou er schuilen achter het feit dat Timon nooit mag zwemmen? Tijd om daar achter te komen!

Adam Baron heeft een heerlijke schrijfstijl. Hij weet goed in het hoofd te duiken van een negenjarige jongen en weet de emotionele stukken af te wisselen met grappige stukjes. De inhoud van het boek is soms wel zwaar, maar de luchtigheid en de humor van Timon zorgen ervoor dat je met veel plezier dit boek leest. Het komt ook voor dat bepaalde woorden heel groot zijn afgebeeld, waardoor je de persoonlijkheid van Timon heel goed merkt. Timon vertelt het verhaal namelijk aan jou, dit verhaal voelt daarom heel persoonlijk aan.

“Timon is een hele lieve en dappere jongen en heeft het soms moeilijk met zijn familie. Zijn neef en nicht vinden Timons moeder maar gek en zijn tante is ook niet heel aardig. Heel veel steun vinden bij zijn familie kan hij niet echt, maar wel bij zijn klasgenootjes. Timon is vriendelijk, weet anderen te vergeven en heeft een hart van goud. Zijn klasgenootje vond ik op een bepaald punt iets te slim voor haar doen (iets met een financieringsbedrijf helpen op negenjarige leeftijd), maar voor de rest vond ik alle personages erg realistisch. Iedereen heeft wel zijn plus- en minpunten, terwijl Timon die imperfecties omarmt en accepteert.”

Foodlog

En dat einde… Pfff, dat einde sloeg echt in als een bom. Ik was heel erg nieuwsgierig naar het grote familiegeheim, maar dit was echt heftig. Ik vond het echt prachtig dat dit boek zo’n impact op me wist te maken. Alle hints waren heel subtiel, maar bij de ontknoping kwam het alsnog hard aan. Ja, hierbij wil je zeker wat tissues hebben! Hoewel dit boek hartverscheurend is, weet het ook je hart te verwarmen. Timons verhaal is er eentje die door velen gelezen moet worden, dus duik snel in dit boek om achter het familiegeheim te komen van Titus. Geloof me, het is het waard.

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy

De jongen onder water

Dit ga je niet geloven