De jongen uit het woud

Zaterdag, 15 april, 2023

Geschreven door: Leigh Bardugo, Dani Pendergast
Artikel door: Demi Stein

Het verhaal van de Duisterling

[Recensie] De jongen uit het woud is een graphic novel dat zich afspeelt voor de bekende Grishaverse-serie. Je krijgt antwoord op de vraag: “Wie was de Duisterling voordat hij de Schaduwvlakte creëerde?”

Eryck weet niet anders of hij is samen met zijn moeder op de vlucht. Grisha’s worden niet geaccepteerd, maar hij en zijn moeder in het bijzonder niet, gezien zij de gevaarlijkste en zeldzaamste Grisha’s zijn die er bestaan. Doordat ze continu opgejaagd worden moeten ze hun Grisha-gave koste wat het kost verbergen. Maar dit is niet altijd even makkelijk.

Zeldzaam en krachtig
De Duisterling is één van de meest gevreesde Grisha’s ter wereld. Hij is zeldzaam en krachtig (en woest aantrekkelijk!) en zet zijn gave graag in. Hij is zeer ambitieus en wil graag zijn eigen dromen naleven, ook wanneer dit ten koste gaat van anderen. Maar wie was de Duisterling voordat hij de wereld op zijn kop zette? Dat lees en zie je in De jongen uit het woud.

De jongen uit het woud is een leuke toevoeging op de Grishaverse-serie en laat het verleden van de Duisterling en zijn moeder zien. Het laat zien hoe ingewikkeld zijn leven was en welke gevaren hij tegemoet ging. Het geeft een stukje verklaring waarom hij is geworden zoals wij hem kennen. En dan blijkt: de grote, gevaarlijke, machtige Duisterling, was ooit maar een jonge knaap met grote worstelingen. Zijn verleden, zoals het in deze graphic novel geschetst wordt, komt realistisch over en maakt hem menselijker.

Pf

Tot leven gekomen
De illustraties zijn ontworpen door Dani Pendergast en hoewel iedereen een eigen beeld vormt bij een karakter in een boek, komt de Duisterling met deze tekeningen ‘echt’ tot leven. In de boeken wordt hij omschreven als een aantrekkelijke man, met donker haar, een bleke huid en een stoïcijnse blik. Pendergast heeft deze omschrijvingen goed weten te verwerken, waardoor je vanaf het begin direct door hebt wie de ‘Duisterling’ is.

De omgeving en sfeer in het boek zijn ook goed neergezet en komen overeen met wat mijn ervaring bij het lezen van de Grishaverse-boeken. De illustraties komen krachtig over, zoals we de Duisterling kennen, maar door subtiel kleurgebruik komt er een stukje zachtheid naar voren, waardoor het beeld klopt bij het verhaal: Hij was slechts een jongen gebukt onder grote lasten.

De jongen uit het woud is geen uitgebreid verhaal, zoals te verwachten is bij een graphic novel. Het vertelt een belangrijke gebeurtenis in Aleksanders leven door middel van beeld en tekst. Het is een kort, maar krachtig verhaal en één die belangrijk is geweest voor de vorming van zijn karakter. Leigh Bardugo laat hiermee zien dat Aleksander op dat punt in zijn leven niet uitsluitend slecht of goed was, hij hing ertussenin. Daarmee heeft deze graphic novel zijn verwachtingen waar gemaakt en is het zeker een aanrader voor eenieder die fan is van de serie.

Van de Grishaverse is nu ook een Netflix-serie. Seizoen twee staat sinds kort ook online en is zeker een aanrader om te kijken. Let er bij het kijken van deze serie wel op dat de verschillende verhaallijnen hier door elkaar verweven zijn (dus zowel het verhaal van Alina in de Shadow and Bone-boeken als de Kraaien-duologie, die zich later afspeelt dan eerstgenoemde).

—

Eerder verschenen op Meerboekenblog