De Joodse keuken

Zaterdag, 6 februari, 2021

Geschreven door: Claudia Roden
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een pittig stuk culinaire geschiedenis met 800 recepten

[Recensie] Van deze serie klassiekers is De Joodse keuken de dikste. Maar liefst 612 pagina’s met recepten, foto’s en geschiedenis. Vooral dat laatste maakt dat het boek een dikke pil is geworden. De eerste Engelstalige uitgave van De Joodse keuken dateert van 1997 en in 2011 werd het boek in het Nederlands uitgegeven. Claudia Roden is meer dan 15 jaar bezig geweest om de geschiedenis van de joodse keuken te achterhalen. Zij is zelf van Syrisch-Joodse afkomst en is geboren en getogen in Egypte.

Eigenlijk bestaat er geen joodse keuken. De oorzaak daarvan is de diaspora; de grootschalige verspreiding van dit volk over de hele wereld. Overal in de wereld zijn de verkrijgbare ingrediënten anders. Men nam de authentieke recepten mee naar het nieuwe land en daar versmolten culturen zich met elkaar en ontstonden nieuwe gerechten. De Joodse keuken is grofweg ingedeeld in twee hoofdgroepen; de Asjkenazim en de Sefardim. In het uitgebreide voorwoord legt Claudia Roden uit waarom ze voor die indeling gekozen heeft.

Dat voorwoord is de eerste kennismaking met de geschiedenis die veelvuldig beschreven wordt in De Joodse keuken. Het boek is een aaneenschakeling van interessante wetenswaardigheden en daartussen staan ook nog eens 800 recepten. Niet alleen lezen we over de diaspora en de gevolgen daarvan maar ook over de specerijen en smaakmakers en andere ingrediënten die in de Joodse keuken worden gebruikt. Bij ieder recept wordt informatie over de oorsprong gegeven en of het een specifiek gerecht is dat op een Joodse feestdag gemaakt werd betreft. Er is ook veel informatie over de belangrijkste feesten en de spijswetten.

Tijdens het lezen vraag je je af wat het belangrijkste is aan dit boek. De geschiedenis met bijbehorende foto’s of de recepten. De conclusie is dat dit één van de weinige boeken is waar het één niet zonder het ander kan. De twee passen naadloos in elkaar. Uit alles blijkt dat Claudia Roden dit boek met heel veel liefde heeft gemaakt. Aan het eind van het boek zijn een aantal verschillende registers opgenomen zodat je eerder gelezen zaken makkelijk terug kunt vinden.

Heaven

Ga je veel uit dit boek koken? Dat zou best weleens kunnen. Er staan heerlijke gerechten in zoals vleesballetjes in abrikozensaus, zoetzuur vlees met aubergine, tomaten met kaasvulling en heerlijke zoetigheden zoals amandelbiscuitgebak of chocolade-amandeltaart. Je raakt niet uitgekeken en gelezen. Met De Joodse keuken ben je wel een poosje zoet. Zowel voor de liefhebbers van geschiedenis als voor de enthousiaste thuiskok is dit een parel van een boek. Mis deze heruitgaven niet!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Med

Auteur: