De Kerstmisaurus en de Winterheks

Vrijdag, 25 december, 2020

Geschreven door: Tom Fletcher
Artikel door: Annelien Kruithof

Een heel fijn boek voor de tijd van het jaar

[Recensie] Een heerlijk kerstachtig sprookje dat mij alleen aan het einde een beetje in verwarring bracht. Net als in het vorige boek over de Kerstmisaurus is de sfeer weer treffend neergezet, mede dankzij de illustraties van Devries. Hij en Fletcher lijken een goed team te vormen. Het verhaal en de illustraties vormen elkaar erg goed aan, in beide voel je de magie tijdens het lezen. De fantasie van Fletcher waarin je helemaal meegaat samen met de mooie illustraties van Devries die je een beeld geven van wat Fletcher schrijft. Dit alles vul je moeiteloos aan met je eigen fantasie. Dit boek is een mustread voor de echte kerstliefhebbers.

De Winterheks is weinig aanwezig voor iemand die zelfs in de titel wordt genoemd. Wel heeft ze een sleutelrol. De plottwist aan het eind is verrassend en leuk gevonden, maar ook ingewikkeld. Of misschien denk ik er te ingewikkeld over. Ik vond het in ieder geval toch een beetje vreemd.

Ik ben erg blij dat Fletcher in dit deel geen ellenlange rijmpjes van de elfen meer heeft gebruikt. Er zijn nog wel rijmpjes aanwezig, dit hoort gewoon bij de elfen, maar de lengte ervan is wat mij betreft vele malen beter. De opmaak van dit boek is ook weer top gedaan. Zeer speels wat het aantrekkelijk maakt om het boek te lezen. De illustraties wisselen af van erg groot tot klein en daar tussenin maar ook met de tekst wordt speels omgegaan. Soms een dikgedrukt woord of woorden die verspringen op de pagina. Het lijkt een klein onderdeel maar voegt naar mijn mening veel toe.

Naast magisch is het verhaal ook een beetje spannend. Kerstmis wordt bedreigd en hier moet natuurlijk iets aan gedaan worden. Toch is dit boek niet zo spannend dat het niet geschikt is voor jongere lezers. Het boek is ook zeker geschikt om voor te lezen. Naar mijn idee is dit deel ook veel minder warrig geschreven dan het vorige boek over de Kerstmisaurus. Toen bleef Fletcher van de hak op de tak springen en was de rol van verteller te prominent aanwezig waardoor het verhaal nodeloos ingewikkeld werd. Dit is nu alleen even in het begin zo, daarna is het een echt verhaal (zonder dat de verteller blijft inbreken) en dus ook veel beter te volgen.

Ons Amsterdam

De verrassende plottwist aan het eind maakt dat ik het boek toch niet helemaal voldaan weg leg. Het heeft me net iets teveel van mijn stuk gebracht en ik twijfel nog of ik deze twist kan rijmen met dit boek en het vorige. Ik juich toe hoe Fletcher buiten de kaders denkt maar dit is voor mij toch wat te ver buiten de kaders (maar wél een goede verrassing!)

Toch kan je met De Kerstmisaurus en de Winterheks weer perfect in de kerstsfeer komen en is het voor zowel kinderen als volwassenen een heel fijn boek voor de tijd van het jaar. Het einde kan, doordat het een goede verrassing is, juist ook heel goed gewaardeerd worden door lezers, het zal persoonlijk zijn. Maar ook als je een beetje van je stuk gebracht wordt, doet dat niks af aan dit boek. Ik geef het boek dan ook 4,5 ster.