De Kerstmisaurus

Zaterdag, 18 december, 2021

Geschreven door: Tom Fletcher
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Kan Willem de dino in veiligheid brengen en een onvergetelijke kerst krijgen?

[Recensie] Willem Tuffer is een jongen die dol is op dinosaurussen. Hij woont samen met zijn vader (die gek is op kerst) en zijn kamer is vol met posters van dino’s. Zijn rolstoel heeft ook dinohandvatten, dus je kan wel zeggen dat Willem Tuffer alles weet van deze uitgestorven dieren. Zijn allergrootste wens zou een levensechte dino krijgen voor kerst, maar dat is natuurlijk onmogelijk… Althans, dat denkt hij! Op de noordpool bij de kerstman is een verloren dino-ei uitgebroken, de enige echte kerstmisaurus! Deze lieve dino gaat stiekem mee als de kerstman zijn pakjes gaat brengen, waardoor de kerstmisaurus belandt bij Willem. Wauw, een echte dinosaurus! Willem is heel blij met zijn dino, maar de gemene Jager is van plan om deze dino neer te schieten… Kan Willem de dino in veiligheid brengen en een onvergetelijke kerst krijgen?

Kerstmis komt er bijna aan! Om alvast in de kerstsfeer te komen, besloot ik De Kerstmisaurus te lezen. Dit avontuurlijke kerstverhaal lijkt erg origineel te zijn en ik was ook erg benieuwd naar alle illustraties in het boek, want de cover vind ik er erg mooi uit zien! Wist dit boek ervoor te zorgen dat ik meteen de kerstboom ging optuigen, of ging ik na het boek juist mijn kersttrui terug in de kast hangen?

Tom Fletcher is een fantastische verteller. Zijn schrijfstijl weet elk kind te raken. Het verhaal is aandoenlijk, liefdevol en erg vrolijk, maar ook spannend. De opbouw van het verhaal is erg fijn. Je krijgt een rustige introductie van Willem Tuffer en zijn vader, maar ook van de kerstmisaurus en hoe het eraan toegaat op de noordpool. Je kijkt je ogen uit bij het verblijf van de kerstmis en alle elfen, zeker door alle prachtige illustraties van Shane Devries. Beeld en tekst vullen elkaar ook perfect aan. Wanneer ik een stuk las waarbij mijn fantasie op hol sloeg, werd mijn verbeelding perfect afgebeeld op papier.

Willem Tuffer is echt een van de meest lieve jongens die je maar kan bedenken. Hij heeft een hartje van goud, maar hij vindt helaas niet het geluk dat hij verdient. Zijn moeder is jaren geleden overleden bij een ongeluk waardoor Willem belandde in een rolstoel en hij wordt gepest door een heel gemeen klasgenootje. Ondanks zijn beperking laat hij zien dat hij niet een hulpeloze jongen is, maar dat hij heel veel kan, zolang je er maar in gelooft. Dit boek is ook een prachtig boek voor kinderen met een beperking, omdat Willem laat zien dat een lichamelijke beperking je leven niet minder leuk kan maken.

De kerstman en de kerstmisaurus zijn hele leuke personages en bruisen van de energie en de vrolijkheid. De elfen op de noordpool rijmen constant en bedenken de meest geweldige liedjes. Elke keer als je een bladzijde omslaat beleef je weer wat leuks en zie je weer mooie illustraties, ideaal voor kinderen! Richting het einde wordt het ook spannend en kan je het boek haast niet wegleggen. Ja, het einde is wellicht wat cheesy, maar dat maakt het verhaal zo leuk! Het kerstsfeertje is duidelijk te merken in dit verhaal en het weet het hart van elke lezer wel te verwarmen.

De Kerstmisaurus is een prachtig kerstverhaal voor elk kind (en ouder!) dat houdt van kerst, spannende verhalen en prachtige illustraties. Als je van dit boek geen zin krijgt in kerstmis, dan weet ik het ook niet meer! Dit verhaal is betoverend mooi en is heerlijk om te lezen naar aanloop van de kerst. Haal dit boek dus gauw in huis en geniet van Willems magische avontuur met de kerstmisaurus!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy