De keuken van A tot Z

Zaterdag, 10 augustus, 2019

Geschreven door: Sabrina Fauda-Role
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Voor de beginnende kok die van afwisseling houdt

[Recensie] Een boek van dit formaat en vooral gewicht kun je alleen aan tafel lezen. Het in je handen houden terwijl je leest is geen optie. Gelukkig blijft het goed open liggen zodat je op je gemak kunt zien hoe dit boek in elkaar zit. Want dat is anders dan de doorsnee kookboeken. De keuken van A tot Z van Sabrina Fauda-Role heeft geen indeling zoals we gewend zijn. Geen voorgerecht, hoofdgerecht etc. Nee, alle ingrediënten die besproken worden staan op alfabet. Ieder ingrediënt heeft zijn eigen hoofdstuk met foto’s, een pagina met alles over soorten, smaakcombinaties, kiezen, bewaren, toelichting, voorbereiden en antwoord op de vraag “Wat kunt u ermee?”. Bij een groot deel van de besproken ingrediënten volgen dan ook nog een of meerdere recepten.

We zien zowel vlees, vis, groente, fruit en zuivel in de ruimste zin van het woord. Bij bijvoorbeeld lamsvlees zien we meerdere hoofdstukken want een lamsbout of lamskarbonade kun je natuurlijk niet op dezelfde manier bereiden.
In totaal passeren 250 ingrediënten de revu. Voorin het boek, op het schutblad staat een index met alle ingrediënten op alfabet. Daarna krijgen we een iets ingekorte versie van de inhoud en vervolgens een handige uitleg hoe je dit boek het beste kunt gebruiken. Aan het eind staat een uitgebreid register met alle recepten. Je hoeft nooit lang te zoeken om iets terug te vinden.

“De keuken van A tot Z” doet denken aan de informatieboekjes die in vroegere jaren uitgegeven werden door de groenteboer en de slager speciaal voor de huisvrouw die nog niet zo heel veel ervaring in de keuken had. Boekjes waar je steeds naar teruggrijpt omdat je toch nog even wilt zien hoelang je koolrabi ook alweer kookt en om te kijken of je er meer mee kunt dan alleen dat. Alleen is “De keuken van A tot Z” veel en veel uitgebreider dan die boekjes van vroeger en uiteraard veel moderner.

Voor wie is dit boek geschikt? Met name voor de beginnende kok die van afwisseling houdt en optimaal gebruik wil maken van de ingrediënten die voorhanden zijn. Dit boek maakt dat je ingrediënten die je (nog) niet zo goed kent toch gaat proberen. Je hoeft je niet meer af te vragen wat het is en wat je ermee kunt. Je pakt gewoon “De keuken van A tot Z” erbij.

Heaven

Van kreeft tot mango en van pastinaak tot radicchio di treviso. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat in dit grote zware boek.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl