De kleine theewinkel in Tokio

Dinsdag, 16 februari, 2021

Geschreven door: Julie Caplin
Artikel door: Claudia van Koolwijk

[Recensie] In De kleine theewinkel in Tokio, maken we kennis met reisblogster en fotografe Fiona, die als winnaar van een fotowedstrijd een reis mag maken naar Tokio. Hier zal ze begeleid worden door ’s werelds bekendste fotograaf de Japanner Araki. Wanneer ze echter in Japan aan komt blijkt niet Araki, maar Gabe Burnett haar op te wachten, de man die tien jaar geleden haar hart heeft gebroken. Voor Fiona lijkt deze reis verschrikkelijk te worden, maar gelukkig komt ze terecht in een geweldig gastgezin dat haar alles leert over de Japanse theeceremonies.

Julie Caplin neemt de lezers van dit boek mee op een onwijs mooie reis naar Japan. Ondanks dat je er niet in levenden lijve bij aanwezig bent, worden alle scènes zo beeldend beschreven dat het toch voelt alsof je zelf middenin Tokio staat. Al snel kreeg ik zin om zelf alle mooie plekjes die in het verhaal voorkomen te ontdekken, dus vanaf nu staat een bezoekje aan Japan zeker op mijn wensenlijstje.

Niet alleen de omgeving is erg goed beschreven door de auteur. Ook de personages komen erg goed uit de verf. De Japanse familie voelt echt als een warm bad en ook het personage Fiona wordt erg goed uitgediept, waardoor je je een goed beeld van haar kan vormen. Van Gabe daarentegen spat de arrogantie echt af, al blijkt al snel dat dit slechts de buitenkant is. Caplin houdt haar lezers geïnteresseerd door te spelen met de gevoelens en gedachten van de personages. Hierdoor blijf je nieuwsgierig naar hun karakters.

Ondanks dat het een feelgoodroman, is er in het boek ook plaats om kennis te maken met verschillende Japanse gebruiken. Dit maakt het boek niet enkel een ontspannen liefdesverhaal wat heerlijk wegleest, maar is De kleine theewinkel in Tokio ook nog eens een verhaal waarbij je meer informatie krijgt over Japan. Ik heb echt ontzettend genoten van dit heerlijke verhaal en geef het boek dan ook vijf sterren. Een snelle zoektocht leverde mij op dat dit boek deel uitmaakt van een serie en ik hoop dan ook van harte dat de overige delen ook snel vertaald zullen worden.